EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

София: Глад за 3-стайни апартаменти

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

София: Глад за 3-стайни апартаменти

mail06:20 | 15.04.2015прегледи 1790 коментарикоментари 0


Има глад за качествени тристайни и четиристайни жилища и това е двигателят на жилищния пазар в София, показва проучване на BLD Homes, строително-инвестиционна компания, част от AG Capital. При сделките вече не е водеща цената на квадратен метър, а крайната цена, вътрешното разпределение, броя стаи и т.н. Тенденция е кухните да стават все по-маломерни. Една от причините е, че семействата по-малко се хранят вкъщи и по-рядко канят гости. Друга тенденция, наложила се през последните години е, че размерът на спалните се смалява до 13-14 кв. м, т.е. до необходимия минимум за спокоен сън и почивка. Любопитен момент е, че купувачите на нови жилища държат те да са топлофицирани и пренебрегват климатиците. Според наблюденията на Димитър Савов, изпълнителен директор на BLD, климатът у нас е такъв, че монтирането на климатици ще се свива, поради намаляващата нужда от тях. Разбира се, един от водещите критерии при избора на жилище си остава близостта до метро.

Според данните от изследването 63% от купувачите в София избират първото си жилище. Те имат определен бюджет за брой помещения – най-често 100 000 евро за тристайно жилище и при правилно проектиране на сградата с оптимално разположение на помещенията цената на кв.м няма голямо значение. 32% са семейства между 30 и 40 год. с едно или две деца. 42% от купувачите влагат повече от първоначално обявения бюджет. 14% са хора със стабилни доходи, които купуват за инвестиция. Интересно е наблюдението, че в разгара на банковата криза миналото лято, българи, работещи в Белгия, са изтеглили парите си от ПИБ, за да ги инвестират в имоти. Друг пример за инвестиция е купуването на 6 апартамента от нова жилищна сграда с цел отдаването им под наем впоследствие.

Все пак основните купувачи си остават семействата. Когато избират район, те посочват комуникативността и наличието на метро връзка като основен приоритет, след това се нарежда наличието на добра обслужваща инфраструктура. Като след това са наличието на зелени площи / за 37% от запитаните/ и сигурността / за 31%/. Обикновено хората, живеещи в даден квартал или район купуват друго жилище в същия.

zoom_sss

Когато избират жилище, клиентите се водят основно от съотношението цена-качество, вътрешното разпределение и възможностите за паркиране. Не на последно място значение имат броя съседите и поддръжката на общите части. Прави впечатление нежеланието на хората да живеят в големи сгради с много съсобственици. Като анализират особеностите на пазара в момента, строителните предприемачи избират да инвестират в сгради с до 30 апартамента, разположени в атрактивни за купувачите райони и след внимателна преценка на конкурентните предимства. Такива квартали в момента са Младост и Люлин, където има линии на метрото, Гео Милев и Редута, които традиционно предлагат добро съотношение на зелени площи и качество на живот, Манастирски ливади, които привличат желаещите да живеят в Южни райони на разумни нива и традиционно центъра на града, където винаги е престижно да притежаваш имот.

Според анализите на BLD Homes ръстът на строителството в момента отговаря на недостига на определен тип жилища и следва обществената структура, като рискът от нов балон в сектора е минимален, ако предприемачите планират обектите си правилно.

“В годините след кризата структурата на сделките постепенно се измени, основните купувачи - семейства със стабилни доходи, които могат и получават кредити или разполагат със спестени средства търсят или по-големи, или по-нови жилища, най-често в района, в който са живели и до момента.”, обясни Димитър Савов.

zoom_sss

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg