АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
София: Градският транспорт с 215 млн.лв. приходи
Основната цел на новото ръководство на Центъра на градска мобилност /ЦГМ/ е превръщането на градския транспорт в предпочитан начин на придвижване, заяви в интервю Христиан Петров, изпълнителен директор на ЦГМ.
По думите му това може да стане чрез модернизиране на превозните средства, което се случва и е последователна политика на Столичната община. Скоро бяха закупени 110 нови автобуси, които поетапно се пускат в движение и ще обслужват девет линии на градския транспорт. Доскоро стопанисваните от частните оператори "Юнион Ивкон" ООД и "Карат С" АД линии 150,72,73, 27 и 74 вече се обслужват от "Столичен автотранспорт", посочи Петров. Това беше първият ангажимент, който новото ръководство на дружеството пое и вече изпълни, подчерта Петров. Предстои до един месец по улиците на града да тръгне тестови електробус, за да се прецени как той се движи в реална градска среда и възможно ли е въвеждането на такъв тип транспорт, отбеляза директорът на ЦГМ.
На второ място, за да бъде общественият транспорт удобен и ползван от хората Петров постави изграждането на нова инфраструктура. В това отношение Столичната община работи от години по обновяването на пътищата и строителството на нови улици и булеварди. Особено важно обаче е разширяването на метрото - най-бързият и екологичен транспорт. В момента се работи усилено по строителството на третия метродиаметър, каза директорът на ЦГМ.
Според него третият начин за превръщането на градския транспорт в предпочитан, е въвеждането на нови технологии, които могат да улеснят придвижването на хората. Работим денонощно по финализирането на документацията за интелигентната система на таксуване. Системата стъпва на няколко базисни правила.
На първо място да бъде доизградено и интегрирано това, което вече е направено в системата на градския транспорт, особено метрото, посочи Петров. По думите му цел на ЦГМ е да изгради такава технологична инфраструктура, която да позволи най-гъвкава тарифна политика, която да бъде в интерес на гражданите. Това означава всеки да може да пътува с един транспортен документ в целия градски транспорт.
Трябва да има валидатори във всяко превозно средство, които да приемат както превозните документи, които сега съществуват, така и мобилни телефони, дебитни и кредитни карти и т.н. Превозните документи ще могат да се купуват и да се зареждат от т. нар. вендинг машини. В началото ще има само няколко такива машини, поетапно ще въвеждаме още. Контрольорите ще продължават своята функция по проверка на превозните документи, обясни Петров.
Интелигентната система на таксуване включва и изграждане на видеонаблюдение, което ще осигури по-голяма сигурност за пътниците и шофьорите, както и за да се вижда в реално време какво се случва във всяко превозно средство. Всичко това е изключително трудно и затова отнема толкова много време да се направи. Всички искаме да живеем в модерен и екологичен град, в който има предвидимост на качествени обществени услуги. Това е и основният акцент в работата на ЦГМ.
Христиан Петров призова гражданите за търпение във връзка с големите интервали на движение на градския транспорт, особено в центъра. Причината е строителството на третия метродиаметър, ремонтите и строителството на улици и булеварди в града.
Автобусни линии 72 и 204 и тролейбусни линии 2 и 9 имат целодневно закъснение с около 20 минути за курс. Въпреки диспечерите чрез натрупване се стига до закъснения от разписание в порядъка на 60-70 мин., което неизменно води до загуба на курсове, респективно намаляване на осигурената превозна възможност. Но ремонтите и строителството ще доведат и до по-добро транспортно обслужване с обществен градски транспорт в София, каза Петров.
Относно приходите от превозните документи той припомни, че ЦГМ е търговско дружество. Финансовата рамка, по която работи то е поставена от Столичния общински съвет и отговаря на транспортната задача, която има за изпълнение през тази година. Средствата отиват за разплащане с транспортните дружества, които изпълняват услугите по пътуванията на гражданите, посочи Петров. По думите му според транспортната задача за тази година е градският транспорт да измине общо 58.6 млн.км., за което трябва да получи около 215 млн. лв.
За София субсидията е 46 на сто, а приходите от превозните документи са 54 процента. За сравнение с другите градове по данни на Европейската асоциация на органите за обществен транспорт /Барометър 2014/ съотношението в другите градове е: Прага - 75 процента субсидии, 25 на сто приходи от превозни документи, Будапеща - 64 на сто субсидии, 36 процента приходи от превозни документи, Париж - 19 на сто субсидии, 42 процента други приходи, 39 на сто приходи от превозни документи.
Що се отнася до зоните за платено паркиране в столицата тяхната цел е гарантирането на свободни паркоместа, посочи Петров. Той подчерта, че се наблюдава ръст на приходите от тези зони. От началото на 2016 г. до края на август постъпленията от двете зони са общо 13,3 млн. лв. Те са с 13 на сто повече от тези за същия период на миналата година. Приходите от принудително преместване са 1,5 млн. лв., което е с 27 на сто повече от миналата година. Причината за повишението на приходите е в резултат на засиления контрол на екипите на Центъра. Няма други промени в таксите или в броя на местата. Основната задача на зоните е да осигури паркоместа, както и да помогне на трафика. Преди години по малките улици в центъра не можеше да се спре от паркирали и от двете страни коли, каза директорът на ЦГМ.
Той съобщи, че през цялата 2015 г. са закупени 226 едногодишни карти за пътуване. От 1 юни до 30 август са закупени 10 258 годишни карти на цена от 365 лева. Петров отчете, че има огромен ръст - около три пъти, на купуването на еднодневна карта за градски транспорт. Вдигането на цената на билета е насочено към хората, които ползват градския транспорт по-рядко. Вече е пусната и новата "Карта София". Тя е електронна, на цена от 20 лева, за всички линии с валидност от три календарни дни. Картата дава право на отстъпки в над 30 туристически и търговски обекти в града, информира Христиан Петров.
Относно финансовото състояние на ЦГМ той каза, че дружеството няма дългове и изплаща своите задължения в съответните срокове. /БТА
Tweet |
|