АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Спад на пътниците на морските ни летища



Броят на пътниците, които са били обслужени на летищата във Варна и Бургас, е намалял през миналата година. Това сочат данни от финансов отчет за 2024 г.на германския летищен оператор "Фрапорт" (Fraport), публикувани на сраницата му в интернет.
Компанията е мажоритарен собственик на дружеството "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" АД, което е оператор на двете аерогари, се посочва на неговия сайт.
През летищата във Варна и Бургас са преминали общо около 3,4 милиона пътници. Това представлява спад от 8,7 на сто спрямо 2023 г., сочи финансовият отчет на "Фрапорт". Сред причините за намаления пътникопоток са ограничаването на на полетния "капацитет" от страна на нискотарифна авиокомпания "Уиз еър" (Wizz Air). Друг фактор е по-малкия брой пътници от Украйна, Беларус, Русия и Израел на фона на геополитическите кризи, сочи отчетът на "Фрапорт".
На този фон приходите на цялата група "Фрапорт" през миналата година са се увеличили с около 11 на сто до 4,4 млрд. евро, а оперативната й печалба е нараснала с 8 на сто до 1,3 млрд. евро. Въпреки това не се предвижда изплащането на дивиденти на акционерите в компанията заради значителните дългове, формирани от нея по време на пандемията, посочва ДПА.
"Фрапорт" отбелязва още, че очаква през тази година на летището във Франкфурт да бъдат обслужени повече пътници в сравнение с 2024 година, предаде ДПА.
Летищният оператор прогнозира, че през най-голямото летище в Германия ще преминат 64 милиона пътници при 61,6 млн. през миналата година. "Фрапорт" посочва, че през 2025 г. пътническият поток едва ли ще достигне рекордното ниво от над 70 милиона пътници, реализирано преди пандемията от КОВИД-19.
За началото на конструктивен диалог с авиокомпаниите, които оперират на територията на Летище Бургас, настоява кметът Димитър Николов в писмо до дружеството-концесионер "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт". Целта е да бъдат осигурени конкурентни условия, които да стимулират полетите до и от Бургас.
Кметът настоява и за ясна информация за хода на ремонтните дейности на пистата и гаранция, че летището ще бъде напълно функционално преди началото на летния туристически сезон. От общинската администрация посочиха, че поводът за писмото е изявление на главния търговски директор на авиокомпанията "Райънеър" (Ryanair) Джейсън Макгинес и медийни публикации, в които се твърди, че тя е готова да инвестира над 1 милиард долара в България и има намерение да открие нова база в Бургас, но при условие че "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" АД намали летищните такси.
"В противен случай авиокомпанията заплашва да ограничи или дори да прекрати полетите си до нашия град, което би имало сериозни последици за местната икономика и туристическия сектор", пише Николов.
Представители на туристическия бранш също изразяват сериозни опасения, че намаляването на полетите и несигурността около продължителността на ремонтните дейности на летището ще доведат до отлив на туристи, спад в заетостта на хотелите и загуби за ресторанти, туроператори и други бизнеси, свързани с туристическия сектор, добавя кметът в писмото си.
Планове на "Райънеър"
Само преди няколко дни нискотарифният превозвач анонсира рекордно лятно разписание за столичното летище "Васил Левски", с над 350 седмични полета по 43 маршрута - сред тях и два нови - до Франкфурт в Германия и до Пиза в Италия. Плановете на "Райънеър" за 2025 година включват четири базирани самолета в България и инвестиция от 400 млн. долара, както и поне 2,9 милиона обслужени пътници през годината, което ще осигури растеж от 8 на сто.
Компанията призовава българското правителство да предприеме спешни действия, за да направи българските летища по-конкурентоспособни и да отключи неизползвания туристически растеж на страната, посочва авиопревозвачът на официалния си сайт.
Ако България намали разходите за достъп, "Райънеър" ще реагира със своя инвестиционен план за България на стойност 1 милиард долара, който потенциално може да удвои трафика до 6 милиона пътници годишно, 10 базирани самолета, както и до втора база в България, която да се намира в Бургас и над 180 нови високо платени работни места в авиацията, пише още компанията.
"Туристическият растеж на България се възпрепятства от прекомерните разходи за достъп на българските летища. Ниските разходи за достъп са катализатор за растежа на свързаността и туризма, както се вижда в държави като Италия, Унгария, Словакия и Швеция, където решенията на правителствата (и летищата) за намаляване на разходите за достъп са довели до значително увеличаване на капацитета и туризма това лято", посочи при посещението си в София търговският директор на "Райънеър" Джейсън Макгинес.
/БТА
Tweet |
|