АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Спестените пари от заведения - инвестирани в дома
По време на ограниченията, свързани с Ковид-19, хората преструктурираха семейните си бюджети и парите, спестени от ресторанти или почивки бяха инвестирани в по-скъпи и по-висок клас стоки за повишаване на комфорта у дома. Например, през първата половина на 2021 година, най-търсеното обзавеждане за спалня струваше 800-850 лева, което е с 30% повече в сравнение с периода януари-юни 2020 година. Най-популярният телевизор е по-скъп с 23% и достигна средна цена от 750-800 лева, докато година по-рано струваше 600-650 лева. Това показва новото издание на популярната класация „Топ 10 на изплащане“ за периода януари-юни 2021 година на БНП Париба Лични Финанси.
Харчим 1 250 лева за по-големи спалня и матрак и 800 за „умен“ свързан телевизор
През първата половина на 2021 година хората инвестираха повече пари в повишаване на жизнения си комфорт. В същото време подходът към някои покупки става доста по-прагматичен и така стоки, в които българите инвестираха повече преди година, сега заемат по-скромно място в семейния бюджет. Пет от десетте най-търсени стоки са с по-високи средни цени. Това са телевизорите, лаптопите, обзавеждането за спалня, матраците и климатиците. Всички тези продукти предоставят на хората повече комфорт – по-добър сън, по-приятна среда, по-лесна отдалечена работа и образование и по-добро домашно забавление. Например, средната цена на комплект от обзавеждане за спалня и матрак нарасна с 29% до 1 250 лева. Очевидно българите искат повече удобство при спане и харчиха повече пари за по-висок клас обзавеждане. Хората повишаваха комфорта си и с по-модерни климатици. С това се обяснява и ръстът на средната цена на тези уреди с 12% до 1 050-1 100 лева и изкачването им в класацията от 10-а на 7-а позиция.
Средната цена на телевизорите също отбеляза впечатляващ ръст от 23% до 750-800 лева. Според експертите двигатели на този ръст са два основни фактора. Първият е технологичното развитие на тези устройства и промяната в използването им. Това не са вече само телевизори, а центрове за забавление, които ни позволяват да гледаме предавания и филми онлайн през стрийминг платформи, да слушаме музика от YouTube, да играем игри с HD качество и така нататък. Вторият фактор е Европейското първенство по футбол – българските фенове на футбола искаха да гледат мачовете на по-големи екрани със страхотно качество на картината.
„Топ 10 на изплащане” за първата половина на 2021 г. |
„Топ 10 на изплащане” за първата половина на 2020 г. |
|
|
В новото издание на класацията "Топ 10 на изплащане" се отчита спад на средните цени на стоки като смартфони - с 60% спрямо януари-юни 2020 година, перални - спад от 22% и готварски печки, където понижението е от 13%. При смартфоните през последните години се наблюдава отчетлива тенденция да се редуват флагмани от премиум брандове с бюджетни модели. Освен това, заради кризата българите подхождат по-разумно към покупки на стоки, които ще ползват година-две и затова пренасочват бюджетите си към покупка на по-висок клас продукти за дълготрайна употреба.
Българите се научиха да пазаруват на изплащане от дивана
Пандемията доведе до значителна промяна в начина, по който хората пазаруват на изплащане. Традиционно този сегмент в търговията се доминира от офлайн покупките, тъй като клиентите желаят да докоснат и тестват продуктите. Заради новата ситуация, броят на заявките за потребителски кредит за покупки на изплащане изцяло онлайн остава стабилно висок в първата половина на 2021 година.
До 2030 година пазарът на доставки с роботи и дронове ще достигне 33 милиарда евро
Изцяло онлайн пазаруването на изплащане е само първата стъпка към огромната промяна в света на търговията, на която ще станем свидетели в следващите години. Според обзора „Търговията: Презареждане 2021“ на L’Echangeur – центърът за технологични и маркетингови иновации на BNP Paribas Personal Finance, секторът на търговията на дребно трябва да се ангажира да налага отговорното потребителско поведение, като следи за благосъстоянието на хората, а оттам и за бъдещето им. Според проучването, сме изправени пред нова ера, в която крайъгълният камък е кръговата икономика.
Например, към 2030 година роботизираните доставки се очаква да бъдат пазар на стойност 33 милиарда евро, което ще отговори на търсенето на хората за бърза доставка до входната им врата. Според проучване на „Евромонитор“, цитирано в проучването, за 55% от потребителите роботизираната доставка не би трябвало да отнема повече от два часа, докато към момента само 19% от ритейлърите могат да доставят стоките за по-малко от 48 часа.
Друга промяна ще бъде движена от усилията за по-отговорно потребление. Това ще засегне дизайна на опаковките и веригите на доставка. Старт-ъп наречен “Repack” вече предлага отстъпки при еднократна употреба на опаковките на онлайн поръчки. След като пратката е достигнала крайната си дестинация, куриерът може да вземе опаковката и безплатно да я върне към онлайн търговеца за рециклиране.
Tweet |
|