EUR 1.9558
USD 1.8518
CHF 2.0936
GBP 2.3457
CNY 2.5557
you tube
mobile version

Спира приватизацията на държавни акции и дялове

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Спира приватизацията на държавни акции и дялове

mail07:00 | 12.05.2017прегледи 1604 коментарикоментари 0


Забранява се приватизацията на държавни акции и дялове. Това каза на брифинг в Министерски съвет министърът на икономиката Емил Караниколов.  "Възложено е на Министерство на икономиката да подготви законопроект, който още днес ще бъде качен на сайта на Министерството, с който се забранява приватизацията на държавни акции и дялове, както и приватизацията на акции и дялове от дъщерни дружества", обясни Караниколов. По думите му важен момент в този законопроект е, че оттук нататък обособени части от имущества на държавни дружества или дъщерни техни ще бъдат продавани след решение на НС по предлоежние на МС. "Всички започнати процедури по приватизация на акции и дялове на държавните дружества ще бъдат спрени веднага", поясни икономическият министър. "Към момента анализите на Агенция за приватизация и следприватизационен контрол първо показват, че над 98% от дружествата, които не са били в забранителния списък към Закона за приватизация и следприватизационен контрол са раздържавени. Останалият пакет се предлага в последните 3-4 години, но без никакъв интерес. А дружествата, които са в забранителния списък са стратегически за държавата ни", добави той и заяви, че оттук нататък, както е било и досега, ще се направи всичко възможно те да бъдат развивани.
"Спира се приватизация на акции и дялове на държавни дружества. Под приватизация се разбира и продажба на имоти, частна държавна собственост, които се предлагат от областните управители, продажбите се съгласуват с министъра на финансите, това и сега е така по закон, другото е приватизацията на обособени части", уточни Караниколов и добави, че това и сега ще остане, но след решение на НС, по предложение на МС.
"Приветстваме всички действия, свързани с приемане на законодателството, което ще регламентира публично-частното партньорство", добави той.
"Изчерпан е ресурсът на българската държава за приватизация. Идеята е оттук нататък дружествата, които са останали и съществуват над 20 години вече и се развиват", пояси икономическият министър. "Няма да продаваме, оттук нататък ще развиваме дружествата, включително и тези в Министерство на икономиката, а и в другите дружества. Давам пример с военно-промишления комплекс", допълни Караниколов.
На въпрос ще бъде ли възобновена процедурата по концесия на Летище "София", министърът коментира: "Тук говорим за един друг способ, който е концесията. Трябва да се обърнете към министъра на транспорта".

Ето и проектът за ЗАКОН за допълнение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол

(Обн. - ДВ, бр. 28 от 2002 г.;изм. и  доп., бр. 78 от .2002 г.,  бр. 20 и 31 от 2003 г., Решение № 5 от 18.04.2003 г. на Конституционния съд на Република България , бр. 39 от 2003 г. изм. и доп., бр. 46  и 84 от 2003 г., бр. 55 и  115 от 2004 г., бр. 28, 39, 88, 94, 103 и 105 от 2005 г.,  бр. 36, 53, 72 и 105  от 2006 г., бр. 59 от 2007 г.,  бр. 36,  65, 94, 98 и 110 от 2008 г.,  бр. 24, 42,82 и 99 от 2009 г., бр. 18, 50, 89 и 97 от 2010 г., бр. 19  и 98 от 2011 г.,  бр. 20, 38, 54 и 60 от 07.08.2012 г.; бр. 15, 23, 66 и 68 от  2013 г.,  бр. 98 от 2014 г. , бр. 14, 34, 41 и 61 от 2015 г., бр. 13 и 60 от 2016 г. и  бр. 13 от 07.02.2017 г.)

§ 1. (1) Забранява се продажбата на акции и дялове - собственост на държавата, от търговски дружества с държавно участие в капитала, както и на акции и дялове, собственост на търговски дружества с повече от 50 на сто държавно участие в капитала в други дружества.

(2) Обособени части от имуществото на търговски дружества по ал.1, с изключение на обособени части от лечебни заведения, включени в списъка по чл.3, ал.1,  могат да бъдат продавани само след решение на Народното събрание, по предложение на Министерския съвет.

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 2. Започнатите  процедури за сключване на приватизационни сделки по пар.1 се прекратяват.

§ 3. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“.

На заседанието на кабинета е дискутиран проблемът.Ето част от стенограмата. Започва министърът на икономиката ЕМИЛ КАРАНИКОЛОВ:

Има предложение, касаещо Закона за приватизация и следприватизационен контрол. Тъй като, знаете, процесът на раздържавяване чрез приватизация е започнал 1994 г. и продължава към момента, в началото нашата правна система приватизацията е била единствената форма на раздържавяване. Концесии и други форми се появяват след 1996-1997 г. Към момента извършените разпоредителни сделки с активи на държавни дружества извън забранителния списък – тези, които не могат да се продават, е над 98 процента. В последните години се забелязва тенденция, че принципалите, министрите, не съгласуват продажби на акции и дялове на търговски дружества поради различни причини: добро финансово състояние или лошо финансово състояние. Така или иначе, големият процес на раздържавяване е приключил, поради което считаме и е коректно да внесем текст, който да забрани приватизацията на акции и дялове на държавни дружества, в това число и на техни дъщерни дружества.

Нека да кажем, че ще приветстваме всяка една регламентация, която ще уреди публично-частното партньорство, но считаме, че към момента процесът на приватизация е приключил, тъй като над 98% от държавните дружества вече са приватизирани.

Освен това, още нещо важно: тъй като досега в закона имаше възможност освен приватизация на държавни дружества, има приватизация на имоти и на обособени части. С проекта на изменение на закон предлагаме продажбата на обособени части да става винаги след решение на Народното събрание. Считаме, ако приемете и съответно законодателният орган, оттук нататък продажби на обособени части ще има по предложение на Министерски съвет и след решение на Надзорния съвет. Обръщам внимание: обособена част е имот, който, съгласно Закона за приватизация, може самостоятелно да осъществява административна или стопанска дейност.

Благодаря.

БОЙКО БОРИСОВ: Дончев.

ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ: Това, което коментира колегата, е важно. Само че, от друга гледна точка, не само защото, както той казва, процесът на приватизация е по-скоро приключил. Редно е да обърнем внимание на тези дружества, които имат функции, пряко свързани с националната сигурност. И предвид факта, че се коментират проекти за модернизация на въоръжените сили, едва ли някой в тази зала има нещо против, едва ли има съмнение, че трябва да бъдат положени всички усилия, когато се усвояват нови единици техника, да се направи максималното – или те да се доекипират, изграждат, или поне ремонтират в наличната инфраструктура от дружества. Те, така или иначе, са в забранителния списък, но ключов приоритет трябва да е развитие на капацитет в тази сфера. Не бива само да купуваме, да харчим пари, без да се усвоява капацитет в България и да се използват всички шансове за допълнително развитие на индустрията в отбранителната сфера – още един аргумент към това, което каза колегата.

БОЙКО БОРИСОВ: Подготвяйте го, пуснете го за съгласуване, за обществено обсъждане.


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg