АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Средният мениджър и в България
Рим, Специално за БТА от Христо Петров
Италианският филиал на корпорацията Уайзър (Wyser) обяви резултатите от международно проучване за ролята на средния мениджър. Проучването сравнява данните от Италия, България и Сърбия с данните от Бразилия, Китай и Индия. Възловият въпрос е: среден мениджър или мениджър по средата?
Общото заключение е, че средният мениджър е ключова фигура, която играе спояваща роля между оперативните ресурси и висшето ръководство на компанията. Изпъкват обаче и съществени регионални и национални разлики в нагласата и функциите на тази категория.
Данните сочат, че в Италия средните мениджъри залагат предимно на комуникационните качествата и на способностите да развиват взаимоотношенията в работната среда. Те не проявяват стремеж да търсят друга работа, примиряват се с позицията на "пожизнен" среден мениджър, чувстват се силно обезкуражени от ситуацията на трудовия пазар и очакват огромни трудности в случай на загуба на работното място.
Различно е положението в България и Сърбия, където комуникационните функции се разширяват с функциите на управление и мотивиране на човешките ресурси, което позволява на средните мениджъри да съзират потенциал за бъдещо развитие на собствената си роля. Подобно на италианските си колеги, те не са много уверени в професионалната среда като цяло и очакват трудности при евентуална загуба на работното място. По-динамична е средата в Бразилия, Китай и Индия, където мениджърите на средно ниво в процеса на изпълнение на стратегическата визия на висшето ръководство се подготвят да станат мениджъри на върха, като изграждат съответните ръководни и етични качества, поради което се чувстват уверени в перспективите за кариера.
На тази основа авторите на проучването заключават, че налице са три реалности в света на средния мениджмънт - статична, към която принадлежи Италия; преходна, която е характерна за растящите икономики на България и Сърбия, и динамична в Бразилия, Китай и Индия.
Средният мениджър е смятан предимно за комуникатор в Индия (20 на сто) и Италия (14,7 на сто), за отговорен фактор в Бразилия (21,3 на сто) и Сърбия (20 на сто), за управляващ разнообразието в България (15,3 на сто) и за изпълнител на стратегията на висшето ръководство в Китай (21 на сто).
При избора на работа средните мениджъри поставят на първо място твърдото възнаграждение в Китай (22,3 на сто), в Италия (20 на сто) и в Сърбия (16 на сто). Първостепенна важност се отрежда на работната среда в Индия (31на сто), Бразилия (25,3 на сто) и България (18,3 на сто).
Tweet |
|