АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Срив на продажбите в Япония
Цените на потребителските стоки в Япония са се понижили през февруари спрямо същия месец на миналата година, а продажбите на дребно са намалели до най-ниската си стойност за последните седем години. Поредицата от мрачни макроикономически данни сигнализира, че опасността от дефлация, която би задълбочила още повече икономическия спад в Япония, е съвсем реална.
Потребителските цени са намалели с 0,1% на годишна база, съгласно данните на националната статистика. Това е първата отрицателна стойност на индекса на потребителските цени за последните десет месеца. Като се изключи влиянието на цените на хранителните продукти, потребителските цени са се запазили на същото равнище отпреди година.
Продажбите на дребно са намалели с 5,8 на сто на годишна база през февруари при очаквания на анализаторите за спад от 3,1 на сто. Най-силно понижение - с 8,2%, са отчели продажбите на големите вериги за търговия на дребно. Това е техният най-голям годишен спад за последните 11 години по данни на Bloomberg.
Рязкото свиване на износа оказва натиск върху експортно ориентираната японска икономика. Индустриалните компании са принудени да съкращават заплати и работници, което на свой ред допълнително свива приходите на домакинствата. По-слабото потребление води до натрупване на стокови запаси, което кара компаниите да прибегнат до големи намаления, за да успеят да продадат своите продукти.
През януари цената на труда отчете спад за трети пореден месец, което е поредният тревожен сигнал за свиването на потребителските разходи.
Гуверньорът на Японската централна банка Масааки Ширакава заяви, че ръководството на банката ще посвети всичките си усилия на борбата с дефлационната спирала. Основният лихвен процент в страната е 0,1% в момента и не оставя много възможности на банката да спре низходящото движение на цените с класическите инструменти на паричната политика.
Tweet |
|