АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Старинните сгради - как да се съхранят
Координационният съвет на браншовите организации в строително-инвестиционния сектор и Националният институт за недвижимо културно наследство (НИНКН) ще работят съвместно за решаването на актуални проблеми, свързани с опазването и управлението на недвижимото културно наследство в България. Приоритет на сътрудничеството е инициирането на законодателни промени в сферата и стартирането на процес по актуализация и дигитализация на списъка с недвижими културни ценности.
Решението за съвместни действия бе взето на онлайн заседание на Координационния съвет, в което участваха директорът на НИНКН арх. Петър Петров и представители на браншовите организации в сектора. В рамките на следващите два месеца ще бъдат обсъдени и предложени конкретни промени в Закона за културното наследство и в Закона за закрила и развитие на културата.
Сред идеите е промяна на двустепенната система на съгласуване на инвестиционните проекти за обекти на недвижимото културно наследство. Според бранша в момента процедурата е тромава и неефективна поради изискването за одобряване на документите в две административни звена – НИНКН и Министерство на културата.
„Смятаме, че 80% от преписките не е необходимо да се съгласуват с експертите в министерството, тъй като често те не са достатъчно запознати с характера и заключенията за конкретните обекти“. Това коментира проф. арх. Борислав Борисов, зам.-председател на КАБ и ротационен председател на Координационния съвет.
Професионалните организации в строително-инвестиционния сектор ще съдействат на НИНКН в процеса по актуализация на регистъра на недвижими културни ценности.
Очаква се в следващите месеци да бъдат сформирани работни групи с участието на експерти от бранша, които да започнат работа по изучаване, документиране и актуализиране на списъка с ценни обекти. А също и на специфичните правила и режими за тяхното опазване.
Общо 40 000 на брой са недвижимите културни ценности в България. Около 18 000 от тях са декларирани без да са получили постоянен статут.
Това коментира от своя страна арх. Петър Петров, директор на НИНКН. Той обясни, че това е огромен проблем за всички участници в инвестиционния процес, защото становищата по тези обекти често не са точни и конкретни, а уклончиви. По думите му в резултат възникват сериозни проблеми при съгласуването на проектите.
Браншът ще предостави експертна подкрепа и при създаването на онлайн информационен регистър на недвижимите културни ценности.
Наличието на публичен и ефективно работещ регистър ще облекчи процеса по опазване и управление на ценните обекти, смятат от бранша. Според тях в по-дългосрочен план е необходимо да се работи за въвеждане на изцяло електронна система за съгласуване на проектите.
Предвижда се през до 3 години НИНКН да се преструктурира, като изгради по-голям капацитет и нови регионални звена, съобщи арх. Петър Петров, директор на института.
източник:1kam1.com
Tweet |
|