АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Старт на Националния експортен портал
Вече официално е факт Националният експортен портал, разработен от Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия в подкрепа на външнотърговската дейност на българските компании. Той е създаден като инструмент за подпомагане навлизането и успешното позициониране на българските предприятия на чуждестранните пазари. На специалната пресконференция министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков изтъкна, че след туристическия портал, сега България има и експортен. Според министъра той е напълно уместен в рамките на развитието на българската икономика, предвид факта, че износът е основен двигател – само за първите 7 месеца на тази година отбелязва 37% ръст. По данни на НСИ, през периода януари - юни 2011 г. износът на България за ЕС се е увеличил с 43.6% спрямо същия период на предходната година и възлиза на 11.6 млрд. лв., a вносът се е увеличил с 20.5% и възлиза на 12.1 млрд. лева. През юни 2011 г. износът за ЕС нараства с 23.1% спрямо същия месец на предходната година и надвишава 2.0 млрд. лв., а вносът се увеличава с 3.8% и надвишава 1.9 млрд. лева.
Целта на портала е да работи в услуга на бизнеса чрез една интегрирана система, да насърчава българския износ и да разширява дейността на фирмите. Регистрацията в Националния експортен портал е безплатна, както и услугите, които предоставя. Една от тях е наречена „Попитай експерта”. Тази рубрика е създадена, за да отговаря на поставените въпроси в реално време. Част от рубриките са достъпни само за абонирани потребители. Само през първите две седмици от стартирането на портала в режим онлайн около 60 фирми са потвърдили регистрациите си в него, а общият брой посещения е надхвърлил 3 000 души. Капацитетът за регистрация е 100 хиляди фирми, без да се налага разширяване на софтуерната платформа.
Чрез регистрация в Националния експортен портал българските компании не само се включват и стават част от общофирмения каталог, но и имат възможност да представят актуални оферти и да потърсят бизнес партньори от и към чужбина, да се възползват от бази данни, подпомагащи намирането на производители, доставчици и дистрибутори. Гъвкава функционалност позволява извършване на търсене с помощта на филтри по продукт, сектор, отрасъл, които се задават от потребителя.
Порталът предоставя голям обем статистическа и аналитична информация за външната търговия на България, за международните пазари, в това число договорноправни рамки, стокообмен, перспективи за развитие, основни икономически показатели, специфични изисквания към стоките от съответния пазар.
Специално място на портала е отделено на инициативи в страната и чужбина: обучения и семинари, бизнес форуми и търговски мисии, международни панаири и изложения. Сред информационните и консултантски услуги, които предлага новият портал в помощ на експортно ориентираните български предприятия, са анализи, материали и ръководства.
Националния експортен портал ще бъде разпространен чрез партньори (като Европейската мрежа на предприемачите, например), посолствата на България в чужбина, сродни институции и др. Версията на портала е двуезична. Стойността му е 73 хил. лв. Финансирането е осигурено от Европейския фонд за регионално развитие чрез Оперативна програма “Развитие на конкурентоспособността на българската икономика” 2007 – 2013.
Tweet |
|