АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Стачката в БДЖ засега туширана
След цяла седмица преговори на ниво работни групи и след две срещи при премиера Бойко Борисов, ръководствата на дружествата в БДЖ и синдикатите определено постигнаха сближаване в позициите си по някои от разискваните въпроси, но разговорите продължават пред идната седмица, като следващия четвъртък отново ще има среща в Министерски съвет с участието на премиера. "Дискусията ще продължи, но има значително сближаване на позициите", заяви след днешната среща министърът на транспорта Ивайло Московски. "През тази седмица диалогът беше изключително интензивен на всички нива. В тези многократни срещи някои от ангажиментите и проблемите в дружествата бяха изяснени", добави от своя страна президентът на КНСБ Пламен Димитров.
Днес синдикатите са получили подробна справка за задълженията на БДЖ. От общо 771 милиона лева задължения, 531 милиона лева са към финансови институции, обясни Пламен Димитров. Все още няма яснота дали ще има намаление на линиите и влаковете, как и къде това би могло да се случи. Продължават да се правят анализи, като от транспортното министерство са категорични, че няма да се оставят населени места без транспорт. "Министерството на транспорта, заедно ИА "Автомобилна администрация" и с БДЖ до средата на месец ноември ще трябва да предоставят информация как транспортната схема в цялата страна може да бъде оптимизирана и какво предполага това", обясни още Пламен Димитров.
Синдикати и работодатели, обаче, все още нямат постигнато съгласие по това, което ще бъде разписано в новия колективен трудов договор. От КНСБ и КТ "Подкрепа" имат по-високи искания от това, което е записано в сегашния колективен трудов договор и само в краен случай ще подпишат стария договор при условие, че това ще се случи веднага.
Министърът на транспорта Ивайло Московски беше категоричен, че БДЖ изплаща до стотинка всички свои социални ангажименти към работниците си. "Няма драма в изплащането на работните заплати и социалните придобивки към този момент", призна и председателят на железничарския синдикат към КНСБ Петър Бунев. "За нас индикатор за нашето поведение ще бъдат преговорите по колективното трудово договаряне", добави той. В стачна готовност сме, от преговорите зависи дали ще има стачка, призна председателят на Федерацията на транспортните работници към КТ "Подкрепа" Розен Зарков.
Министърът на транспорта заяви, че процесът по подготовка на приватизация на "Товарни превози" няма да спре, но този процес ще бъде коментиран постоянно със социалните партньори. "Факт е, че БДЖ няма от къде другаде освен от приватизацията на "Товарни превози" да осигури такъв голям финансов ресурс за съфинансиране. За момента няма заявен интерес към дружеството. Ще се търси инвеститор, който да гарантира развитие на този сектор", каза още той. В нотификацията за заема със Световната банка трябва БДЖ да участва поне с половината от средствата, но за нас все още не е безспорно, че единственото решение за намиране на тези средства е приватизацията на "Товарни превози" , коментира от своя страна Пламен Димитров.
"Заемът със Световната банка ще се използва главно за допълнителни инвестиции и модернизиране. Една част от него, на пример, една трета, ще отиде за покриване на стари задължения, но пак ще останат 600 милиона лева задължения на БДЖ, които ще трябва да се погасят", каза днес министърът на финансите Симеон Дянков. Заради забавянето на заема за БДЖ се забавя и инвестиционния заем за НКЖИ, защото Световната банка иска двата заема да се подпишат по едно и също време, за да са сигурни, че целият сектор върви към оздравяване. Само за тази година БДЖ очаква около 20 милиона лева приходи от скрап, а за следващата очакванията са за 30 милиона лева.
"Финансовият инспекторат от 2 седмици е в БДЖ, за да се види по-ясно кой е отговорен за изчезването на близо 1000 вагона, за да може да има административни наказания и предполагам, че до края на годината инспекторатът ще приключи своята работа", заяви още Дянков. /БГНЕС
Tweet |
|