АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Стимулите в Норвегия за електромобили
Норвегия е първенецът в надпреварата за електромобили в Европа.
Към януари 2022 г. в Норвегия общо регистрираните пътни превозни средства са 5 685 785. От тях 2 810 475 са пътнически автомобили.
До февруари 2022 г. в Норвегия регистрираните акумулаторни електрически автомобили (BEV) са над 470 000. Това означава 64% пазарен дял през 2021 г.
От автомобилите, продадени в Норвегия през януари 2022 г., 83,7% са били електромобили
Скоростта на прехода е тясно свързана с политическите инструменти и широк спектър от стимули. Историята на успеха на Норвегия се дължи преди всичко на значителен пакет от стимули, разработени за популяризиране на превозни средства с нулеви емисии на пазара. Стимулите се въвеждат постепенно от различни правителства и широки коалиции от партии от началото на 90-те години на миналия век, за да се ускори преходът. С решение на Норвежкия парламент бе поставена национална цел: всички нови автомобили, продадени до 2025 г., да бъдат с нулеви емисии (електрически или водородни).
Стимули за електрически превозни средства (ЕПС)
Електрически автомобили
Без такси за покупка / внос (1990-)
Освобождаване от 25% ДДС при покупка (2001-)
Без годишен пътен данък (1996-2021). Намален данък от 2021 г. Пълен данък от 2022 г.
Без такси за платени пътища или фериботи (1997-2017).
Максимум 50% от общата сума на фериботните билети за електрически превозни средства (2018-)
Максимум 50% от общата сума за платени пътища (2019 г.)
Безплатен общински паркинг (1999-2017)
Таксата за паркиране за ЕПС е въведена на местно ниво с горна граница от максимум 50% от пълната цена (2018-)
Достъп до автобусни ленти (2005-). Новите правила позволяват на местните власти да ограничат достъпа само до ЕПС, които превозват един или повече пътници (2016 г.)
50% намален данък за служебни автомобили (2000-2018 г.). Намаляването на данъка върху фирмените автомобили е сведено до 40% (2018-) и 20% от 2022 г.
Освобождаване от 25% ДДС при лизинг (2015 г.)
Фискална компенсация за бракуване на изкопаеми микробуси при преобразуване в микробус с нулеви емисии (2018 г.)
Местни облекчения
Според норвежкото законодателство окръзите и общините могат да таксуват от собствениците на електромобили само 50% или по-малко от цената за автомобили с изкопаеми горива на фериботи, обществен паркинг и платени пътища.
На практика това означава както отстъпки, така и пълно освобождаване от пътни такси, такси за пътуване с ферибот и такси за паркиране, в зависимост от населеното място.
Стимули за зареждане на ЕПС
Публични инвестиции в зарядни устройства
Норвегия има над 10 000 публично достъпни точки за зареждане и повече от 1500 автомобила могат да се зареждат бързо по едно и също време. Вместо да предлага данъчни облекчения и субсидии на гражданите и бизнеса, Норвегия се фокусира върху инвестирането в обществена инфраструктура за таксуване.
Публично финансиране за станции за бързо зареждане на всеки 50 км по главните пътища.
Разширяване на бюджета на Осло за внедряване на инфраструктура за зареждане на ЕПС.
Удвояване на бюджета, отпуснат на жилищните асоциации за инсталиране на зарядни устройства, до 20 милиона норвежки крони (2,1 милиона евро).
Някои местни бензиностанции започнаха да заменят бензиновите помпи със зарядни устройства за електромобили, подобрявайки местната инфраструктура за зареждане, достъпна за собствениците на електромобили.
Сегашното правителство реши да запази стимулите за автомобили с нулеви емисии до края на 2022 г. След тази година стимулите ще бъдат преразгледани и коригирани успоредно с развитието на пазара.
източник: Иван Костов, ИКЕМ
Tweet |
|