АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Странен фалит на Мостстрой АД заради 20 млн.лв.
11:50 | 07.10.2010 2841 коментари 0
Economynews.bg
Банките, към които Мостстрой има кредити, са Уникредит Булбанк, ОББ, Първа инвестиционна банка и UBS - Швейцария. От тях само ПИБ е публична, като в последния отчет се споменава за кредит за оборотни средства в размер на 1.1 млн. евро плюс предоставен условен кредит за обезпечаване изпълнението на задълженията на Мостстрой по издадени банкови гаранции. Заемите към банки надхвърлят 20 млн. лв., ако към тях прибавим и текущата част от нетекущите задължения. Значителни по обем са и задълженията към доставчици. Срещу тях стоят основно нетекущи активи, така че събирането на вземания от клиенти, по заеми или довършване на производството няма да са достатъчни за удовлетворяване на кредиторите. Това неравновесие в структурата на баланса няма да позволи възстановяване на компанията без значителна капиталова инжекция, коментира анализаторът от Елана трейдинг Цветослав Цачев. В последния отчет на дружеството, касаещо второто тримесечие на 2010 година, компанията декларира активи за 46.862 млн. лв. , сред които търговски вземания в размер на 5.764 млн. лв. и други вземания за 5.302 млн. лв. Мостстрой АД завърши тримесечието с консолидирана нетна загуба в размер на 1.934 млн. лв. Васил Божков и Мостстрой АД Предприемачът имаше преки участия в три от публичните дружества, листвани на Българска фондова борса - Холдинг Пътища, Мостстрой и Железопътна инфраструктура Холдингово дружество.Почти към края на 2007 г. (когато индексите отчетоха рекордни стойности), участията на Божков в трите дружества се оценяваше на 324 млн. лв.
През юни 2010 година дяловете му струваха 213 млн. лв., или загубите бяха на стойност 111 млн. лв., показваха борсовите данни.
Най-големи загуби Божков реализира от Холдинг Пътища - 62.7 млн. лв., след като акциите на пътния холдинг поевтиняха до близо 4 годишен минимум.
От дела си в Мостстрой Божков отчете спад на богатството с 55.59 млн. лв., а единствено акциите на Железопътна инфраструктура холдингово дружество отчетоха ръст, с което увеличиха състоянието му със 7 млн. лв.
Още през март 2010 бе официално съобщено, че Васил Божков напуска надзорния съвет на Холдинг Пътища АД, а през април, че се оттегля и от надзорния съвет на Мостстрой АД. Какво ще стане на пазара? Абсурдите в българската пазарна икономика се увеличават. В период, когато държавата за първи път отделя сериозни средства за инфраструктура, на път е да фалира една от емблематичните компании в този сектор - най-известният строител на пътни мостове и виадукти в магистралното строителство Мостстрой АД. При това заради необслужени кредити и задължение в размер от 20 млн.лв.
Какво ще се промени на пазара сега?
Да не забравяме, че до този момент в сектора доминираха - Мостстрой АД и Холдинг Пътища от една страна, и Трейс груп от друга. Въпреки големите си мащаби Главболгарстрой все още не е конкурент на посочените фирми.
През последните месеци Трейс груп холд спечели най-много от търгове за ремонт на пътища от първата фаза на оперативна програма "Регионално развитие". Това показват данните на Агенция Пътна инфраструктура (АПИ). На първия етап от програмата бяха разиграни общо 14 лота, за които са заделени 216 млн. лв.
След избора на победителите става ясно, че договорите ще бъдат за 130 млн. лв., защото има победители с оферти от 30-40% по-ниски от прогнозната стойност на АПИ.
Трейс груп, в която мажоритарен собственик е Николай Михайлов, ще ремонтира три лота за общо 26.8 млн. лв. и обжалва още един търг. В съдружие с други фирми Трейс в момента строи отсечката от Стара Загора до Нова Загора на магистрала "Тракия".
Холдинг Пътища и Главболгарстрой Инфраструктурно строителство печелят по един лот, и то в съдружие с други фирми. Холдинг Пътища печели ремонта на лот 14, който включва отсечките Перник - Брезник и Овчарци - Сапарева баня. Този търг обаче се обжалва от Трейс груп.
В сектора са и компании с голямо регионално значение като Инжстройинженеринг, Варна, Интегрирани пътни системи - ИПС, Пътища и мостове - Варна, Автомагистрали Черно море -Шумен, както и австрийските Алпине и Щрабаг, испанската Сиес и доста гръцки строителни фирми. На борсата днес Мнозина се бяха настроили за драматични борсови обрати след изненадващото изявление на Мостстрой, че компанията иска процедура по несъстоятелност. На практика не се случи нищо непредсказуемо, като общият борсов негатив, закономерен при фалит на една от известните публични компании, се ограничи в рамките на 1 - 1.5%.,коментира Darik Finance в края на борсовия ден. Акциите на виновника се сринаха за броени минути с 80%, като Мостстрой завърши деня с 87.93% понижение до средна цена от 17.1 стотинки за лот. Преди година книжата на дружеството се търгуваха около 5 лева.
Другата компания, за която е известно, че се контролира от адвоката Васил Божков - Холдинг пътища - реагира подобаващо и се срина с 32.39% до 62 стотинки средно за лот. Днес бяха продадени 165184 акции на Холдинг пътища и 457 748 акции на Мостстрой.
Сътресението не подмина банковия сектор. Първа инвестиционна банка, която е голям кредитор на Мостстрой, се понижи с 5.8%, като обемът е 23 595 лота. Централна кооперативна банка се понижи с 2.03% при 32 230 продадени акции. Обемите при Българо - американска кредитна банка бяха далеч по-ниски и не доведоха до изменение в цената. Оборотът на днешния мрачен борсов ден е 1 182 115 лева, а индексите приключиха при следните нива:
SOFIX - 0.75% до 373.64 пункта
BG40 - 0.92% до 113.98 пункта
BGREIT - 1.50% до 41.39 пункта
BGTR30 - 1.56% до 292.34 пункта
Tweet |
|
Още от рубриката
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg