АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Стремително развитие на търговските паркове
Търговските обекти в България се развиват прогресивно от няколко години, което доведе до достигане на 100 процента запълняемост на проектите в столицата през първото полугодие на 2022 г., пише в доклад на компанията "Колиърс" (Colliers) за търговските площи.
Това е причината за някои от тях да се планира разширяване на площите. През полугодието общият обем площи в търговски паркове в столицата се задържа на 66 300 кв. м., което включва 3 парка. Един обект е на етап "в строеж" и няколко на етап "в проект".
По отношение на модерните търговски центрове в София предлагането се запазва на 390 660 кв. м. Нивата на свободните площи регистрират незначителен ръст от 1 на сто през първото тримесечие, който се запазва до края на полугодието и така те достигат почти 6 на сто. Стабилните позиции на търговските центрове, респективно ограничените свободни площи, водят до по-ниски темпове на усвояване. За първото полугодие са регистрирани 4 600 кв. м - 50 на сто спад спрямо второто полугодие на 2021 г. Това е и най-ниската стойност на усвоени наемни площи за полугодие за последните 5 години. Свободните площи на бул. "Витоша" в София нарастват от 10 на сто на 12 на сто, което се дължи в голяма степен на затварянето на обекти от сектора на заведенията.
През първите шест месеца установените най-големи оператори от хранителните вериги се фокусират в реновация на магазините си и в по-ниска степен в откриване на нови локации. Регистрирани са най-много нови обекти на КАМ Маркет - 6, следван от TМARKET, "Била" (Billa), Лидл (Lidl) и "Кауфланд" (Kaufland). Силната експанзия на търговците от "Пепко" (Pepco), KiK и "Синсей" (Sinsay) продължи със съответно 16,12 и 8 нови магазина.
При наемите на първокласни локации в търговските центрове, на бул. "Витоша" и в магазините не се наблюдава промяна. Те са съответно 34 евро на кв.м/месец, 50 евро на кв.м/месец и 10 евро на кв.м./месец. Тези стойности се очаква да се запазят в следващите месеци.
Устойчивото развитие на пазара на модерни търговски площи ще поддържа инвеститорски интерес и през втората половина на 2022 г. Търговците ще продължат своята експанзия в търговски паркове и центрове. Очаква се нови оператори от този сегмент да влязат на българския пазар. В краткосрочен план ще се наблюдават промени в потреблението и поведението на купувачите в контекста на нарастваща инфлация/намаляваща покупателна способност, които ще имат отражение върху сектора и операторите, посочват от "Колиърс".
Tweet |
|