АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Суперфондът за стабилизиране на еврото
Еврозоната се впусна в приключение за милиарди - създаването на специален фонд, който трябва да помага на страни членки, натрупали твърде много дългове, и да успокои пазарите, съобщава германският вестник "Файненшъл таймс Дойчланд".
Изданието описва начина, по който фондът ще работи.
Защо е създадена тази структура?
Организацията е част от плана за 750 млрд. евро, насочен към стабилизиране на еврото. При необходимост чрез тази структура (Special Purpose Vehicle - SPV) може да бъде получена капиталова помощ до 440 млрд. евро. Средствата идват не от бюджета на
Европейския съюз, а само от страните членки на еврозоната. Швеция и Полша планират да участват при отделни случаи.
Каква е структурата на организацията?
Организацията е учредена като дружество с ограничена отговорност със седалище в Люксембург и наименование Европейски фонд за финансова стабилност - European Financial Stability Fund - EFSF.
Дружеството ще започне работа, след като структурата му бъде одобрена от страни, държащи 90 на сто от дяловете в него. Според премиера на Люксембург и председател на Еврогрупата Жан-Клод Юнкер това трябва да стане до края на юни.
Ръководител на ЕФФС ще бъде германецът Клаус Реглинг, бивш генерален директор в Европейската комисия.
Как ще работи ЕFSF?
Когато някоя страна изпадне във финансови затруднения, ще трябва да съгласува с Европейската Комисия и Международния валутен фонд (МВФ) условията за получаване на финансова помощ. В процеса вероятно ще участва и Европейската централна банка (ЕЦБ). Условията би трябвало да са подобни на наложените на Гърция.
Тогава EFSE ще издава облигации, подкрепени с гаранциите, предоставяни от страните участнички по програмата. Лихвите, които може би ще бъдат въведени, ще остават за дружеството.
Гаранциите ще се предоставят от страните участнички в механизма и размерът им се определя според дела на съответната страна в ЕЦБ.
На затруднената страна ще могат да се отпускат и кредити с единодушното одобрение на останалите.
Страните участнички в механизма се надяват, че дружеството ще получи най-високия рейтин, който е ААА.
Tweet |
|