EUR 1.9558
USD 1.8518
CHF 2.0936
GBP 2.3457
CNY 2.5557
you tube
mobile version

Схеми за евтина приватизация по Черноморието & планините

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Схеми за евтина приватизация по Черноморието & планините

mail10:10 | 14.05.2015прегледи 2220 коментарикоментари 0


Анализ на Коалицията от неправителствени организации и граждански групи "За да остане природа в България" разкрива схемите, по които се разпродават на безценица най-красивите кътчета от българската природа по Черноморието и планините.

Разследването беше провокирано от скандалния случай Дюнигейт, при който ден след като Министерството на земеделието и храните продава 29 дка дюни в Несебър на Димитър Петров за 581 212 лв., дюните са препродадени на фирмата „Сле Груп“ ООД за 7 пъти по-висока цена. Подобни скандали тресат и общините, където съмненията за приватизацията на общински земи за жълти стотинки се счита за един от начините за необяснимото забогатяване на кметове и общински служители.

Оказва се, че в основата на корупционната схема за занижаването на пазарните цени на публичните имоти стоят т.нар. независими лицензирани оценители. Благодарение на пропуски в законите и липсата на публичност на оценителските доклади пазарните оценители разполагат със свободата целенасочено да понижават пазарните оценки на публичните имоти и така се облагодетелстват купувачите.

Пазарните оценки на най-скандалните случаи (Дюнигейт, Южен поток, заменки и измами в общините Самоков, Царево и Банско и др.) не бяха предоставени от публичните институции по реда на Закона за достъп до обществена информация. Община Самоков дори си позволи да съди заявителя на информацията. Въпреки това наличните оценителски доклади и съдебна практика са достатъчни да онагледят основните методи за манипулирането на пазарните оценки.

Природозащитниците дават за пример как при метода на пазарните аналози независимите оценители най-често не прилагат списък и не анализират цените на всички реални сделки с имоти със сходни характеристики, вкл. ипотеките. Вместо това те използват предимно фиктивни оферти в интернет (напр. случаят Дюнигейт) или сделки, декларирани на база данъчна оценка, която често е многократно по-ниска от реалната пазарна цена.

Допълнително пазарните оценки се занижават и чрез абсолютно манипулативен избор на тегловни и корекционни коефициенти и техните стойности, които се използват при различните видове ценообразувания и сравнителни изчисления.

Като доказателство за това, че пазарните оценки се изготвят по предварително определени от възложителите стойности се сочи сравнението на пазарните оценки на два съседни държавни горски имота в с. Самотино, общ. Варна. В случая, при крайно различни подходи за определяне на пазарната цена на двата имота, двама различни независими оценители стигат до идентични цени за двата имота с точност от 0.01% - 304 000 лв. (или 6,18 лв./м²) за имот №25038 с площ 49211 м² и 303 800 лв. (или 6,13 лв./м²) за имот №25039 с площ 49574 м².

Природозащитниците се опасяват, че добре разработените схеми за манипулиране на пазарните оценки ще бъдат приложени сега и при изчисляване на пазарните цени на заменените до 2009 г. гори. През септември 2014 г. Европейската комисия поиска да се възстанови незаконната държавна помощ от тези сделки.

От коалицията "За да остане природа" призовават прокуратурата да разследва най-скандалните случаи с приватизацията на дюни и гори по Черноморието и планините, а правителството да предприеме спешни законодателни мерки за отстраняване на нормативните и административни пропуски, които позволяват изготвянето на манипулирани "пазарни оценки" при продажбата на публични имоти.

Конкретни законодателни мерки са предложени в анализа. Част от тях вече са възприети при процедурите по отчуждаване, след като десетки решения на Европейския съд по правата на човека в Страсбург доказаха, че държавата позволява изготвянето на крайно субективни и манипулирани пазарни оценки на частни имоти за отчуждаване.

Държавата трябва да гарантира пълна прозрачност на разпоредителните процедури и съответните документации, включително докладите за пазарните оценки. Само така се създават възможности за адекватен публичен контрол върху качеството на пазарните оценки при разпореждане с публични имоти, обобщават природозащитниците.


 


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg