АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Събираемостта на ДДС в ЕС
Повечето членки на ЕС постигат напредък по отношение на събираемостта на данък добавена стойност (ДДС) през 2021 г., според най-новия доклад по темата, публикуван от ЕК.
Годишното проучване на ЕК, което измерва разликата между максималното ниво на приходи от ДДС и действително събраната сума, показва, че страните членки са загубили общо около 61 милиарда евро приходи от ДДС през 2021 г., докато през 2020 г. тази сума е била 99 милиарда евро.
Пропуснатите приходи от ДДС в ЕС са свързани предимно с измами, укриване и избягване на плащания на налога, грешни изчисления и изпадане във финансова несъстоятелност, наред с други фактори, обясняват експертите.
Напредъкът по отношение на събираемостта на ДДС е добре дошла, тъй като загубените приходи могат да имат изключително негативно въздействие върху капацитета на правителствата да финансират обществените блага и услуги, от които зависят хората, като осигуряването на нормално функциониране на училища, болници и транспорт.
Според доклада на ЕК целенасочените политически решения, особено тези, свързани с цифровизацията на данъчните системи, отчитането на трансакции в реално време и електронно фактуриране, са имали най-значим ефект върху събираемостта на ДДС.
Временни фактори като мерките за държавна подкрепа, приложени по време на пандемията от КОВИД-19, които често зависят от плащането на данъци, също може да са изиграли роля в стимулирането на тази положителна промяна.
В България през 2021 г. събраните от ДДС средства са били с 4,9 на сто по-малко, отколкото максималната сума, която държавата е могла да събере от ставката. Това означава, че 678 милиона лева от ДДС не са постъпили в държавната хазна през 2021 г.
През 2020 г. несъбрани от ДДС са били 864 милиона лева (7,3 на сто от максималната сума), през 2019 г. 1,331 млрд. лева (10,7 на сто), а през 2018 г. - 1,277 млрд. лева (11,3 на сто), разкриват данните на ЕК.
Средствата от ДДС, които законодателите биха могли да повишат чрез премахване на намаления на ставки и въведени изключения от общия налог, се оценяват на 967 милиона лева през 2021 г. През 2020 г. те са били 731 милиона лева, през 2019 г. 652 милиона лева, а през 2018 г. 560 милиона лева.
Очаква се за 2022 г. страната ни да отчете разлика между максималната и реалната събираемост на ДДС от 5,6 на сто, пише още в доклада.
Основни резултати през 2021 г
В номинално изражение разликата между максималната събираемост на ДДС и реализираната такава е намаляла с около 38 милиарда евро в ЕС: от 99 милиарда евро през 2020 г. до 61 милиарда евро през 2021 г., което представлява безпрецедентно подобрение.
Някои членки на ЕС като Италия (-10,7 процентни пункта) и Полша (-7,8 процентни пункта) записаха особено забележимо намаления на своите разлики в потенциалните и реализираните приходи от ДДС.
Освен някои специфични ефекти, свързани с пандемията, безпрецедентният скок в събираемостта на ДДС и намаляването на разликата между максималната и реалната събираемост, може да бъдат обяснени и чрез различни други фактори.
Първо, електронните плащания и онлайн пазаруването нараснаха след пандемията.
Второ, държавите членки се възползват от предимствата на целенасочените мерки, въведени в техните национални данъчни системи, като нови инструменти за цифрово отчитане, проследяване на трансакции в реално време и режими за електронно фактуриране, които са особено ефективни срещу измами с ДДС.
През 2022 г. като част от предложенията за ДДС, които понастоящем се обсъждат между страните членки в Съвета на Европа, ЕК представи по-специално планове за преминаване към трансгранична система за цифрово отчитане, базирана на електронно фактуриране на сделки. Новата система ще гарантира, че държавните органи на страните са напълно информирани за трансакциите в почти реално време, което им позволява незабавно да се справят със случаи на измами с ДДС.
Tweet |
|