EUR 1.9558
USD 1.8784
CHF 2.1094
GBP 2.3506
CNY 2.5920
you tube
mobile version

Сърбия: Кредити за инфраструктура

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Сърбия: Кредити за инфраструктура

mail11:08 | 17.07.2019прегледи 1131 коментарикоментари 0


Сърбия планира да заеме милиарди евро от Китай и други държави през следващите няколко години, за да ги инвестира в регионални проекти, съобщи днес сръбският министър на инфраструктурата Зорана Михайлович в интервю за Ройтерс.
Китай смята Сърбия и други балкански страни за част от своята амбициозна инициатива "Един пояс - един път", целяща да осигури пазар за китайските компании.
През последното десетилетие Пекин инвестира милиарди долари в балканския регион, главно чрез китайски банки и компании за строителство на железопътни линии, пътища и електроцентрали.
Сърбия иска да се присъедини към Европейския съюз и за тази цел трябва да заздрави икономическите си връзки със съседните страни, включително с бившите югославски републики, повечето от които бяха нейни врагове през войните от 90-те години.
Досега Сърбия е привлякла инвестиции на стойност 14,5 милиарда евро, включително от Китай и Русия, каза Зорана Михайлович.
Тя добави, че китайските инвестиции в инфраструктурата на Сърбия са близо 5 милиарда евро.
Сръбското правителство се надява, че инвестициите в инфраструктурата ще допринесат за растежа на икономиката. Международният валутен фонд и централната банка на Сърбия прогнозират 3,5 процента растеж тази година, което е спад в сравнение с миналогодишните 4,4 процента, а между 2020 и 2022 г. предвиждат около 4 процента годишен растеж.
"Държавата трябва да започне нови инвестиции, ако иска непрекъснат икономически растеж, или можем да имаме големи проблеми", каза Михайлович, която е и вицепремиер в кабинета на Ана Бърнабич.
За да постигне това, Белград планира да инвестира до 8 милиарда евро в средносрочен план в инфраструктурата, главно в проекти, финансирани от Китай, но също и от Русия, Турция и Азербайджан, като част от по-широк план за развитие на стойност 10 милиарда евро, огласен миналия месец от президента Александър Вучич.
Михайлович каза, че Белград обсъжда с Русия проект за 400 милиона евро за реконструкция на железопътна връзка с черногорското пристанище Бар. Сърбия планира също да инвестира 150 милиона евро от Русия в нов център за контрол на железопътния транспорт.
Турски компании ще строят път, свързващ Сърбия със съседна Босна и Херцеговина, а автомагистрала в Западна Сърбия ще се строи от азербайджанска компания за 370 милиона евро, каза Михайлович.
Белград иска също да реконструира и железопътна линия към Северна Македония, добави тя.
"В момента се изготвя проектна документация от Чайна роуд енд бридж корпорейшън. Стойността на проекта се изчислява на около 600 милиона евро и ще видим кой може да го изпълни", каза Михайлович.
През последното десетилетие китайски компании купиха единствената медна мина в Сърбия и стоманодобивен комбинат и инвестираха в производството на електроенергия. През 2017 г. Сърбия и Унгария започнаха строителството на финансирана от Китай железопътна линия между Белград и Будапеща.
Михайлович отхвърли опасенията, че Сърбия може да затъне в дългове като съседна Черна гора, която взе голям заем от Китай, за да построи своя автомагистрала.
"Ние не започваме нищо, без да сме сигурни, че можем да предложим гаранции за него", каза тя.
Сърбия завърши 2018 г. с малък излишък, а плановете за разходи през 2019 г. предвиждат дефицит от 0,5 процента. Държавният дълг на страната в края на март възлизаше на 51,8 процента от брутния й вътрешен продукт.


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg