АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Сърбия няма изтребители
От десетина дни съседна Сърбия няма нито един изправен изтребител. Сръбските МиГ-21 и МиГ-29 нямат акумулатори и нямат възможност да излитат.
Военновъздушните сили (ВВС) очакват от Русия необходимото оборудване от 24-ти май. Набавката струва само няколко десетки хиляди евро, но поради мудната администрация и бюрокрация, доставката се забавя, се казва в журналистическо разследване в проправителствената преса в Белград.
"Положението във Военновъздушните сили е толкова тежко, че проблемът с акумулаторите е най-малкият. Трябва да говорим за опасност от премахване на самите ВВС - няма гориво, няма резервни части, няма дори и обучени кадри", разказва пред Бета източник от ВВС.
По документи Сръбската армия има две военновъздушни бригади в Батайница, Кралево и Ниш. В употреба са десетина различни самолети и хеликоптери. Освен хеликоптерите от модела "Газела" всички останали не са в състояние да излитат или не изпълняват условията дори за учебни полети. Миналия месец ВВС прекратиха всички полети, но и преди това положението не бе много добро. Независимо от факта че на летището в Батайница има десетина изтребители, истината е, че само три самолета - два МиГ-21 и един МиГ-29 са изправни.
Преди кризата с акумулаторите те можеха да реагират само в извънредни ситуации, защото са в употреба вече над 30 години. Всички останали самолети - МиГ-21, вече са забранени за полет от самия производител поради изтичането на 30-годишния период от датата на производство.
Два самолета от този модел получиха допълнително 1 и 2 години удължаване на срока от страната производителя Русия, но следващата седмица този срок изтича за единия изтребител и той трайно ще бъде прикован на земята.
След въздушните удари на НАТО от 1999 година в Сърбия останаха 4 изтребителя МиГ-29, но Сърбия рядко е използвала повече от три от тях. ВВС на Сърбия разполага и със самолети от типа "Орел" и "Супергалеб", но това е само по документи - нито един от тях не е в състояние да излети.
Армията на Сърбия разполага с осем транспортни хеликоптера - два Mи-17 и шест Mи-8. Средната възраст на Mи-17 е 24 години, а най-новият Mи-8 е на 34 години. /БГНЕС
Белград / Сърбия
Tweet |
|