EUR 1.9558
USD 1.8784
CHF 2.1094
GBP 2.3506
CNY 2.5920
you tube
mobile version

Тази пролет - война за всеки клиент

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Тази пролет - война за всеки клиент

mail16:17 | 02.05.2010прегледи 2158 коментарикоментари 0


Явор Иванов
“При покупка от 200 лв. получавате отстъпка 40 лв., при 300 лв. бонусът става – 60 лв.,  при 400 лв.той е 80 лв., а при 500 лв. цената се намалява със 100 лв.” С този маркетингов подход се привлечат клиенти в един от щандовете за дрехи в Mall of Sofia.  Отдавна отминаха коледните намаления, но почти във всички търговски центрове се предлагат отстъпки между 20-30%  както за бързо оборотни стоки така и за дрехи, обувки и чанти.
Впечатляващи промоции, намаляващи цени и подаръци, това е в основата на пролетната търговия на големите центрове. Борбата е за всеки клиент. Причините според експрети са две – намалялото потребление и появата на нови играчи на пазара въпреки кризисните месеци.

Нови играчи

До преди две години мол София и София сити бяха почти единствените търговски центрове от такъв мащаб. Само през тази пролет два нови ритейлъри бяха открити в София – мол “Сердика”  и огромният The Mall, които превъзхождат първите два  като обем и предлагани марки дрехи, обувки,козметика, места за забавления и вериги за хранене. За да привлекат вниманието новите, но и утвърдените търговски обекти започнаха война на промоции и намалени на цени.
Към същата търговска политика се придържат и големите хранителни вериги – промоционални цени като оръжие срещу конкурентите. Парадоксът тази пролет бе кофичка мляко за 9 ст., банани за 30-40 ст. за килограм, колбаси, кафе, сирена с 11-15% отстъпка. Веригата “Пикадили” направи специални секции за стоки в промоция от колбаси и млечни продукти, до бисквити и кексове.
Новите вериги, които стартираха през последните щест месеца също търсят своя пазарен дял. Само през пролетта се появиха  веригата  My Best, която залага на ниско ценово позициониран собствен бранд продукти – храни, козметика и аксесоари, стоки за дома, домашен текстил, детски стоки.

Четирите магазина на веригата "Полезно и приятно" предлага само местни биопродукти . Собственик на магазините е  компанията “Тандем”- един от най-големите производители на колбаси в страната.  В същото поле на здравословните храни ще оперира и  веригата  "Йога маркет", която вече има десетина обекта в София.
От няколко месеца на мястото на 9 от 12-те магазини на веригата “Фамилия”, отвориха врати обектите “Верде”, които привличат клиенти, като образуват цените си в зависимост от квартала, в който се намират. Миналата есен стартира и амбициозната верига “Про маркет”, която също се придържа към маркетинга на гъвкави цени и познати стоки.

Потреблението все още свито

Според данни на НСИ продажбите в хранителния и нехранителния сектор продължават да падат и през първото тримесечие на годината. През първите два месеца на годината са продадени с 9.7% по-малко хранителни стоки в стойност при 7.8% като количества.
От началото на годината потреблението на нехранителни стоки продължава да се свива с бързи темпове, казват и от асоцияцията на ритейлърите. През първото тримесечие е регистрирано намаление между 30 и 50% на продажбите спрямо същия период на 2009 година. Данните на сдружението отбелязват  по-сериозен спад при облекла и обувки, но по-малък при детските стоки.
Намаление на цените на бързооборотни стоки и по-високо потребление на такива в по-ниския ценови сегмент регистирарат от агенция “Нилсен". Модерната част от търговията усеща по-слабо кризата. При търговски обекти с площ над 300 кв.м спадът при отделните категории стоки е по-нисък в сравнение с останалите магазини, а за някои продукти е регистрирано и потребление около миналогодишните нива.
Въпреки данните от първото тримесечие, очакванията на компании и експерти е за подобрение на потреблението, което ще започне през втората половина от годината – и по осезаемо ще се усети едва през септември-октоври.
Нека да припомним, че общият  показател „бизнес климат в търговията на дребно” през април се повишава с 2.5 пункта в сравнение с предходния месец, според данни на НСИ. Това се дължи на по-оптимистичните очаквания на търговските предприемачи за състоянието на предприятията през следващите шест месеца. Обемът на продажбите през последните три месеца се оценява като намален, но очакванията за продажбите и за поръчките към доставчиците са значително по-оптимистични. 
По мнение на търговците на дребно се очаква известно увеличение на продажните цени през следващите три месеца.

 

 

 

 

 


 

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg