АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
"Тайни" съставки за биопродукти



Мария Йолова
За какво плащаме, когато купуваме любимите си марки – конвенционални или био? След дълга разходка на международното изложение БИО и ЕКО ЕКСПО, което се провежда в НДК, ще направим експеримент с цел да си отговорим именно на този въпрос. На щандовете има продукти на над 60 фирми, които представят мляко, млечни продукти, брашна, смески за домашно приготвяне на хляб и приготвен на място хляб, подправки, билки, хималайска сол, еко облекла и натурална козметика, произведен в екологично чисти райони, еко технологии от рода на защитни средства за мобилни телефони и много други. Купуваме от щанд био сапун за 7 лева, разпространен с подкрепата на организацията WWF. От традиционен супер вече бяхме взели много известна марка сапун.
Сравняване на съставките:
Био продуктът съдържа (7 лева):
Sodium Olivate, Sodium Palmate, Sodium Cocoate ,Aqua ,Olea Europea (Oil oil 2%), Parfum
Clycerin ,Citric Acid, Tetrasodium Etidronate.
Конвенционален продукт(2 лева)
Sodium Lauroyl, Isethionate Stearic, Acid Sodium, Palmitate, Aqua , Lauric Acid,
Sodium Isethionate, Sodium Stearate, Cocamidopropyl, Betaine, Parfum, Palm, Kerneate, Glycerin, Cera Microcristallina, Soduim ,Chloride, Zinc, Oxide Citric, Acid ,Tetrasodium EDTA Tetrasodium Etidornate Alumina Alpha-Isomethil Ionone Benzyl Alcohol Butyphenyl Methylpropional Citronellol Coumarin Hexyl Cinnamal Limonene Linalool Cl 42090 Cl 77891.
Едва ли някога сте се чувствали по-близо до кабинета по химия в училище, колкото сега. Можем само да се надяваме, че някои от изброените в конвенционалния продукт съставки, не са вредни. Специалистите коментираха , че повечето от съставките на обикновения сапун са парабели и консерванти, тоест подобрители. Целта е те да превърнат продукта, който се купува, в добре изглеждащо и добре ухаещо химическо съединение. Всички подобрители са петролни деривати, които влизат чрез продуктите в тялото ни и повечето от тях остават там. Изброените съставки на конвенционалния продукт са в един сапун, добавете към него всички останали козметики, които ползвате всеки ден, добавете храната, облеклото и въздуха. Получава се неповторим коктейл от отровни вещества, с които организмът ни всеки ден се бори.
А каква е разликата между обикновения хляб и био хляба?
Хлябът, който се купува масово в България, има трайност не повече от 3 дни. След това той мухлясва и на практика трябва да се изхвърли. Как се прави био хляб? EconomyNews.bg разказа за опита на фамилната компания „Слънце&Луна”. Хлябът се замесва с квас /вода, брашно/ - древната и първоначална форма на маята, открита от времето на египтяните и използвана масово по цял свят до преди 70г. Квасът има млечни и гъбени бактерии, в него се активират много ензимни и бактерийни процеси както и най-важния - симбиозата на Лактобациликус бактерия (Lactobacillus sanfranciscensis) и гъбичната мая (Candida milleri). В днешната пресирана/купешка мая "учените" са оставили само гъбените бактерии и затова хляба мухлясва често и няма живот както хлябът с квас.
Потребителят следва потребителите
Попитахме някои от изложителите коя е основната заблуда на потребителите. Отговорът беше почти единодушен. Хората мислят, че цената е определяща, по-евтиното им носи спокойствието за добра покупка. Рекламата е покупкоопределящ фактор номер 2 . Конвенционалните брандове разполагат с рекламен бюджет, който може да ви накара да предпочетете и най-некачествения продукт и да го купите. Българският пазар е нов за световно утвърдени био-марки, но той несъмнено ще се разраства.
Био факти за България
2004 Биопродукт БГ – първи специализиран щанд в Централни хали София
2005 био храни за първи път в супермаркетите – Елемаг, Фамилия, Билла, „345” Фантастико
2006 включване на Метро
2007 био храни за първи път в магазини извън София
2008 био бум – повече от 1500 магазина продават био продукти, три специализирани био магазина, био козметика, перилни и почистващи препарати
2009 първа телевизионна реклама на био храни
От всички 733 био артикула само 54 (7,6%) са произведени в България.
От тях само 13 са свежи продукти за консумация (мляко, кисело мляко, сирене, хляб, колбаси, краставици и домати).
Останалите 43 артикула са консерви (зеленчукови, компоти, сокове, сладка и конфитюри), мед и сушени билки и подправки.
Тази тенденция се запазва и през 2009 и 2010 година, като дела на българските био продукти намалява още повече.
Източник:ФБЗ Биоселена
Go LOHAS (Lifestyles of Health and Sustainability)
Бизнесът по света вижда огромния потенциал на био-кулурата и се възползва от това. „Зелената вълна е неизбежна”, твърдят маркетингови специалисти. Превърнала се е в световна тенденция през последното десетилетие, във вълната вече са включени хиляди организации и хора – еко хотели и селища, производители на екологични, сглобяеми къщи, домашни соларни системи, ветрогенератори, системи за отопление, био разградими опаковки, компостерни системи и много други. Остава тази вълна да набере скорост и в България. Има ясни признаци за това. У нас пазарът на биопродукти се е увеличил със 100% за една година, а фермерите, които се занимават с органично производство, са се увеличили със 76% през 2010 година, съобщи на форума Светла Николава, председател на сдружение „Агролинк”. От началото на 2011 година екологичната продукция се отглежда на 25 648 хектара. Освен биохрани в България все повече нараства интересът към биомебели, органични дрехи, биокозметика.
Tweet |
|
...Доколкото имам представа от предлаганите на пазара продукти, около 80-90% са "модифицирани". Вероятно това означава, че или трябва дя спрем да потребяваме или да си произвеждаме голяма част от тях сами. Трудна работа! Завръщане на истински биологичните и екологични производства ще има два полезни ефекта, ще заеме повече хора, е с известно забавяне на огромното свръхпроизводство/преодоляване на криза/ и употреба на здравословни и по-евтини продукти/по-здрави и трудоспособни хора/