За един месец приходите от събраните такси на Дунав мост 2 в двете посоки са между 850 000 и 1,25 млн. евро. Това каза в интервю за БТА инж. Христо Монев, заместник-председател на Надзорния съвет на "Дунав мост 2 Видин Калафат" - АД.
В момента таксите в една посока за преминаване на Дунав мост 2 за леките автомобили е 6 евро, за камиони над 12 тона е 37 евро, а за по-леките камиони и автобуси е 18 и 25 евро, припомни той. Тъй като българската и румънската страни определят размера на таксите с решение на правителствата си, в бъдеще може да се мисли и да се направи предложение за намаляване на таксите за преминаване на леките автомобили по Дунав мост 2, каза инж. Монев. При положение, че на месец има 1 млн. евро приходи, 5 процента, формирани от такси на леки автомобили представляват 50 000 евро, върху които има и ДДС в двете посоки, може да се мисли за намаляване на таксата наполовина и тя да стане 3 евро за лек автомобил. Това ще стимулира преминаването на повече леки коли по Дунав мост 2 и по този начин ще се изравнят таксите за леки коли с тези на Дунав мост при Русе, каза инж. Монев. Първенството по преминали в двете посоки товарни автомобили от 60 -65 процента се държи от българските превозвачи, отбеляза инж. Монев. Втори са полските превозвачи, които представляват 12 -14 процента от всички преминали, третото място е за турските превозвачи - 8-10 процента. Любопитното е, че в последните месеци има пренасочване на турски автомобили към Дунав мост 2. Последно място с едва 5-6 процента от всички преминали по Дунав мост 2 автомобили се пада на румънските превозвачи.
Ето цялото интервю с инж. Христо Монев:
Каква е равносметката след близо година и половина от пуска на Дунав мост 2?
Инж. Христо Монев: Съоръжението е ефективно и привлича немалък товаропоток. За изминалия период от средата на юни 2013 г. до края на септември 2014 г. са преминали в двете посоки над 500 000 превозни средства. Данните потвърдиха прогнозите, правени в годините от различни консултанти. За последните месеци - юли, август, септември 2014 г., сравнени със същия период на м. г. има нарастване общо на преминалите МПС от 25 до 30 процента. Трафикът се формира предимно от преминалите тежкотоварни камиони с тегло над 12 тона, които формират 40-45 процента от общия трафик. През летния сезон се констатира увеличение и на трафика на леки коли по Дунав мост 2.
Има ли пренасочване на част от товаропотока от Дунав мост при Русе към Дунав мост 2 при Видин -Калафат?
За пренасочване на трафика не може да се говори. Ако сравним данните за преминали МПС по двете съоръжения, то ще констатираме, че през 2013 г. трафикът по моста при Видин -Калафат е в порядъка на половината от трафика на Дунав мост при Русе-Гюргево. При леките автомобили трафикът е много по-голям през месеците юни, август и септември на Дунав мост, отколкото при Видин-Калафат. Тенденцията при тежкотоварните автомобили е различна. Тежкотоварният трафик през периода юни - декември 2013 г. на Дунав мост 2 е бил 40 процента от трафика на тежкотоварните автомобили на Русе-Гюргево. Днес за същия период на 2014 г. при Видин-Калафат тежкотоварният трафик вече е 70 процента от този на Дунав мост, и трафикът при Русе -Гюргево се запазва в старите си параметри. Това показва сериозно пренасочване на тежкотоварните автомобили към Дунав мост 2 без да оказва влияние на тежкия трафик през Русе.
В неделните дни има струпване на тежкотоварни автомобили и огромни опашки в подходите на Дунав мост 2 на българска територия и след мостовото съоръжение на румънска територия? Мисли ли се за нова по-ефективна организация на движението в тесните участъци?
Действително има голямо струпване в неделя на ТИР-ове в тези два участъка, образуват се колони, което създава определени затруднения. Причината е, че голяма част от превозвачите искат да преминат в неделя през територията на Румъния и да влязат в понеделник в Унгария, където през почивните дни е забранено движението на товарни автомобили. Опашките, които се образуват от ТИР-ове са пред граничния пункт на румънска територия, където камионите изчакват. Докато там трае престоят им, често изтича гориво от препълнените резервоари. То попада върху асфалтовата настилка и спомага за нейното компрометиране, което днес се забелязва от всеки преминаващ след моста в посока Румъния. С цел да се намалят опашките на българска страна в подходите на моста, дружеството изгражда светофар, който ще контролира движението по и след моста. До месец трябва да е готов и да заработи. Създадена е и организация от служители на Центъра за обслужване, които да спират товарните камиони преди моста, за да няма опашки пред контролния пункт. При струпване на автомобили се променя и организацията на граничния пункт и се отварят допълнителни ленти за проверка. Обикновено работят 2 платна за ТИР-ове, при струпване се отваря и трета лента. Гранична полиция на България и Румъния работят в синхрон, контролират и координират действията си на съвместния граничен контролен пункт.
Какви други подобрения в организацията на движението и преминаването на Дунав мост 2 са направени досега?
На Дунав мост при Видин - Калафат можем да се похвалим, че съществува изградена отлична система за събиране на таксите от преминаващите МПС. Вече има изградена интегрирана система в двете посоки, отчитаща събраните такси по вид превозни средства. Системата, която съществува на Дунав мост 2, дава възможност за заплащане на таксите не само с банкови карти и на пост устройства, но и с т.н. ДКВ карти. Това са карти, които се издават на превозвачите и шофьорите да заплащат с тях безкасово инфраструктурни и магистрални такси, гориво, такси за преминаване на мостове, тунели и др. Съвсем скоро на пункта ще бъде пуснато използването и на други карти, които са със същите характеристика като ДКВ картите. Превозвачите ги използват в цяла Европа за безкасово плащане.
Какви приходи отчита смесеното българо-румънско дружество за година и половина?
След като трафикът надвишава прогнозния, то и приходите също превишават прогнозните. За 1 месец приходите от събраните таксите на моста в двете посоки са между 850 000 и 1,25 млн. евро. Директните данъци се събират също в двете посоки - ДДС съответно за България - 20 процента, за Румъния - 24 процента. И те влизат като директни постъпления към двете страни. Смесеното акционерно дружество "Дунав мост 2 Видин-Калафат" АД е сред печелившите акционерни дружества с държавно участие. Нетната печалба за изминалите 6 месеца на 2013 г. , за които има приключили финансови и одитни доклади, позволява разпределение на дивиденти между акционерите. Съгласно вложените инвестиции в изграждането на моста отчитаме 76 процента дивиденти в полза за българската страна и 24 процента за румънската. Но все още изплащането на дивидента не е договорено между двете страни акционери в дружеството.
Какво наложи подмяната на асфалтовата настилка на съоръжението?
Вече втори месец продължават дейности по подмяна на асфалтовата настилка в платното от Румъния за България на мостовото съоръжение. В посока Румъния-България първо бе изрязана изцяло до бетон бавната лента по цялата дължина на Дунав мост 2 - 1391 метра. Поставена бе изцяло нова хидроизолация по цялата дължина и върху нея е положен свързващ пласт. След това е положена 10 см нова асфалтова настилка тип сплит мастик. Бавната лента е напълно готова, в момента се работи по същата процедура и на бързата лента от Румъния за България. Най-късно в средата на ноември ремонтните дейности трябва да завършат, е уверението на изпълнителя. Вече е завършено изкърпването и на 4 участъка от бавната лента в посока България-Румъния на мостовото съоръжение. Всеки момент на румънската страна, веднага след моста, ще започнат ремонтни дейности. Ремонтните дейности не създадоха проблеми в движението по мостовото съоръжение.
Има ли неразплатени задължения към FCC от страна на българската държава?
Има направени оценки на инженера по искове на строителя, които още не са разплатени както и процент от задържаните средства съгласно Договора със строителя.
През май бе открита и ж.п линията на Дунав мост 2 - какво показва статистиката, какъв е трафикът на преминалите товарни влакове?
В началото на зимата ще започне да се движи и нов пътнически влак по линията София-Видин-Будапеща. Надяваме се тази линия да бъде по-натоварена от линията Крайова - Голенци - Видин и обратно. Пътниците, които пътуват по този регионален трафик, не са достатъчно. Статистиката показва, че влакът се пълни в посока от Калафат към Крайова. От Видин към Крайова влакът е почти празен. От момента на пуска - за 7 месеца - пътниците, пристигнали на гара Видин са около 500, а тези отпътували от Видин - 543 пътника. Има около 1000 пътника в двете посоки. Малък е броят на пътниците, но е проблем, че българите с този влак не могат да стигнат до Калафат, а ако пътуват до Крайова не могат да се върнат в един и същи ден. Трафикът на товарни влакове към момента не е голям. От пуска през май досега са преминали 17 товарни влака. Има дадени трасета, превозвачите все още не ползват тази релация.
Посочете най-сериозния проблем пред превозвачите?
Основният и най-сериозен проблем е състоянието на инфраструктурата довеждаща към Дунав мост 2. Това е най-тясното място. По пътя Видин - Монтана на ден преминават по 1000 - 1500 камиона в двете посоки и те основно преминават през третокласния път Арчар, селата Симеоново, Ботево. Пътният участък на пътно управление - Видин е относително в прилично състояние, но участъкът до Монтана по този третокласен път, макар и изкърпен, е сериозен проблем. По първокласния път Е-79 - проблемният участък е при Ружинци - Димово, който не се използва, защото големите наклони и острите криви, създават проблеми и не се предпочитат от шофьорите на тежките камиони. Превозвачите използват основно пътя Лом - Видин, т. е. друго трасе.
Кога може да се очаква намаление на таксите за преминаване на Дунав мост 2, които в момента са по-високи от тези при моста на Русе-Гюргево?
В момента таксите в една посока за преминаване на Дунав мост 2 за леките автомобил е 6 евро, за камиони над 12 тона е 37 евро, а за по-леките камиони и автобуси е 18 и 25 евро. Тъй като българската и румънската страни определят размера на таксите с решение на правителствата си, в бъдеще може да се мисли и да се направи предложение за намаляване на таксите за преминаване на леките автомобили по Дунав мост 2. Това би могло да стане възможно като се отчете как се формират приходите от такси от леки автомобили, преминали по моста.Тези приходи представляват от 5 до 10 процента от месечните приходи, получени от всички преминали МПС. При положение, че има 1 млн. евро приходи на месец, 5 процента, формирани от такси на леки автомобили представляват 50 000 евро, върху които има и ДДС в двете посоки, може да се мисли за намаляване на таксата наполовина и тя да стане 3 евро за лек автомобил. Това ще стимулира преминаването на повече леки автомобили и по този начин ще се изравнят таксите за леки коли с тези на Дунав мост при Русе.
Какво показва интегрираната система за отчитане на структура на преминаващите пътници и товари?
От интегрираната системата за събиране на такси модулите дават възможност да се отчитат и преминалите МПС по регистрация. Първенството по преминали в двете посоки товарни автомобили от 60 -65 процента се държи от българските превозвачи. Втори са полските превозвачи, които представляват 12 -14 процента от всички преминали, третото място е за турските превозвачи - 8-10 процента. Любопитното е, че в последните месеци има пренасочване на турски автомобили към Дунав мост 2. На последно място с едва 5-6 процента от всички преминали по Дунав мост 2 автомобили се пада на румънските превозвачи. За преминалите леки коли не се прави подобна статистика.