АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Такси „шум” и „замърсяване” свалят вредни емисии
Европейските министри на транспорта, които се събират днес в Люксембург, ще търсят компромисно решение за въвеждане на специфични такси за тежкотоварните камиони за замърсяване и шум - безпрецедентна инициатива, която вече предизвика гнева на този сектор, предаде Франс прес.
След две години трудни преговори за въвеждане на принципа "замърсителят да си плаща" в пътните превози, този път се очертава компромис сред страните членки.
Целта е да се разшири вече съществуващ текст за пътните такси, наречен "директива евровинетка".
В момента такива такси могат да се събират единствено за покриване на разходи за построяване и поддръжка на пътища.
Идеята е да се позволи на страните да увеличат таксите, въвеждайки за пръв път критерии, свързани с околната среда: шум и замърсяване.
Сегашните такси са средно между 15 и 25 евроцента на километър. В случай на съгласие, те могат да бъдат увеличени с 3 до 4 евроцента.
Брюксел се отказа от идеята за такса за задръстванията, предизвиквани от тежкотоварните камиони. Страните обаче ще имат възможност да променят тарифите, като ги увеличават до 300 процента в пиковите часове спрямо по-ненатовареното движение, за да се опитат да намалят задръстванията.
Възприемайки този принцип, Европа се надява да насърчи превоза на стоки чрез железниците, които са по-малко замърсяващи околната среда, както и да стимулира превозвачите да купуват по-малко замърсяващи камиони, които ще плащат по-малки такси и които дори могат да бъдат освободени от такива.
Ако днес в Люксембург бъде постигнато съгласие, предстои Европейският парламент да одобри новите правила.
Международният съюз на пътните превозвачи разкритикува проекта, изтъквайки, че пътният транспорт в Европа е по-скъп с 20 до 40 процента, отколкото в Съединените щати, а ЕС иска да въвежда нови такси. Според съюза поскъпването на пътните превози ще отслаби конкурентоспособността на Европа и ще се отрази зле на нейната икономика.
Tweet |
|