АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Таксите след въвеждане на тол тарифи
Цените на тол таксите, заложени в предложението на Световна банка за тежкотоварните автомобили между 3,5 т и 12 т, които се използват основно при вътрешни превози в България, са най-ниските в Европа. Тарифата за автомобили над 12 т е средна за Европа. За автобусите е предвидена ниска тарифа, като приходите от тях ще са в същия размер като получаваните досега от винетна такса. Това съобщи днес министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова по повод стартиралите разговори с превозвачи за тол тарифите.
Министърът допълни, че в обхвата на тол системата ще бъдат включени 10 800 км от общо 20 000 км републиканска пътна мрежа. Тя ще обхваща магистрали и първокласни пътища, както и някои пътища от втори и трети клас, които са в добро експлоатационно състояние.
Приемаме превозвачите в България като наши партньори, на които трябва да предоставим добри пътища с оглед изпълнението на тяхната дейност и заради търсената пътна безопасност. Търсим конструктивен диалог с бранша, подчерта Аврамова.
Въвеждането на тол системата е тежка и трудна, но безкрайно необходима реформа в пътния сектор в България. Близо 70% от българите смятат, че е по-справедливо тежкотоварните камиони да плащат повече за пътуване по републиканската пътна мрежа. За да строим и ремонтираме пътища, са ни необходими средства. Изчисленията показват, че за да може Агенция „Пътна инфраструктура“ да изпълнява своите задължения и ние да се движим по добра пътна мрежа, са необходими около 1 млрд. лв. годишно, коментира още регионалният министър. Реформата е необходима и вярвам, че с диалога, който установихме днес, ще бъде въведена в държавата, защото всички искаме да има средства за една недофинансирана с годините система, която е необходимо да бъде рехабилитирана и ремонтирана, заяви Петя Аврамова.
Очакваме да се появят множество спекулации относно повишение на цените. Затова Световната банка изготви сравнителна таблица за влиянието на новата тол тарифа върху цената на основни хранителни продукти от потребителската кошница, каза министър Аврамова. Тя даде пример с Германия, където при въвеждането на тол системата също е имало спекулации за увеличение на цените на продуктите със 7-8%, но реалното поскъпване е било с 0,15%.
С тол таксата ще възстановим справедливостта в пътния сектор. Европейският, солидарният модел е „който натоварва повече, плаща повече“. Проявяваме разбиране към превозвачите, но това, което сме започнали като политика, ще успеем да го довършим. На превозвачите им се струпа много. С тол системата няма да се превърнем в „убийци“ на транспортния бранш, заяви заместник-министър Николай Нанков. В отговор на въпрос той съобщи, че очакваните приходи от тол системата са в размер на 1,160 млрд. лв. годишно. Заместник-министърът подчерта, че общо около 30 000 км – 10 000 км републиканска пътна мрежа и 20 000 км общински пътища, ще бъдат безплатни за тежкотоварния трафик.
Предстоят нови срещи, включително на експертно ниво, на които да обменим информация, цифри и ключови параметри, да видим тяхното влияние върху формирането на тарифите. На база този обмен на информация очакваме да сближим позициите, заяви проф. Олег Асенов – и.д. директор на Национално тол управление.
България ще бъде с една от най-евтините като издръжка тол системи – за тази цел ще се изразходват около 15% от общия размер на приходите, информира министър Аврамова.
Tweet |
|