EUR 1.9558
USD 1.8157
CHF 2.0822
GBP 2.3511
CNY 2.5324
you tube
mobile version

Телевизиите инвестират в сериали

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Телевизиите инвестират в сериали

mail16:30 | 14.09.2010прегледи 1566 коментарикоментари 0


Латиноамериканските сапунки и турските им продължения проправиха пътя на драматичните български сериали, става ясно от публикация на в. Пари. Зрителите гледаха и ще продължават да се интересуват от съдбата на любимите си телевизионни лица. Но героите на новото време не са чужди мачовци, а родните артисти. bTV, Нова, а скоро и TV 7 предлагат на зрителите едночасови и половинчасови собствени продукции, които пресъздават живота на българина. Риалити предаванията пренаситиха аудиторията, което накара телевизиите да се преориентират към снимането на собствени сериали и ситкоми. На шоутата ще им бъде отредено полагащото се ефирно време, но няма да са на всеки час или по няколко в един часови пояс.
Време за промяна

"Хората не искат да гледат сапунки, а кинопродукции, с които могат да се идентифицират, да гледат история, да виждат живота, какъвто е в момента", каза Димитър Митовски, изпълнителен продуцент на сериала "Стъклен дом". По думите му интересен факт е, че американските сериали не се радват на много добър рейтинг. Причината е невъзможността на зрителя да види себе си в предлагания сюжет. Теленовелата "Перла" по някакъв начин показа на българските продуценти настроението на публиката към продукт, представящ ежедневието.
Друг мотив точно сега да започне заснемането на този тип продукции е пренасищането на ефира с риалитита. "След ребрандирането на телевизията през есента започваме заснемането на собствен телевизионен сериал", обясни Ася Георгиева от TV 7.
И на трето място е достатъчно разработеният пазар. "Преди години пазарът беше такъв, че сериалите не можеха да се изплатят, те нямаха възвръщаемост", коментира още Митовски. Според него през последните две години тази ниша се разви и парите, които се влагат в заснемането, вече се връщат на инвеститорите.
Как се печели от сериали
Частните телевизии печелят от рейтинг, реклама и продуктово позициониране. От тези приходи се финансира и заснемането на ефирните сериали. Частни инвеститори при българските продукции засега няма. Неразработен е още пазарът на продуктовото позициониране по време на самия филм. Причината е, че разрешение за прилагането на тази практика се получи преди около година. Механизмите за внедряване на продуктите в сериала или филма, така че те да станат неделима част от съдържанието и драматургията му, все още се разработват.
Директен приход за телевизията е продажбата на готовия продукт на чужд пазар. Въпреки че точните цифри се крият, според източници на в. "Пари" "Стъклен дом" е продаден за повече пари в Турция, отколкото южната ни съседка е взела за излъчването на "Листопад" в българския ефир.
Рискови инвестиции
Инвестирането в български телевизионни сериали и ситкоми все още крие рискове. Въпреки че публиката иска да гледа такива продукции, инвестициите са все още рискови. "Причината е, че свободните парични ресурси, необходими за заснемането, все още са малки", коментират продуценти.
Практика на българските телевизии е да не коментират с точност средствата, които инвестират в продукциите си. В. "Пари" научи, че заснемането на половинчасов ситком с повече от сто серии струва над 7 млн. лв. Инвестициите зависят от актьорския екип, от продължителността на сериите, от начините на снимане и от броя на епизодите.
Социална отговорност
Модата да сме социално отговорни масово навлиза в масмедиите. Първо бяха риалититата със социална насоченост, след тях с мисъл за публиката започват да се правят и сериалите. "Една телевизия има и социална, и обществена функция, която не бива да се пренебрегва и да се забравя", категоричен е Митовски. Според него правещите телевизия мислят и в тази посока. Защото тя трябва да се грижи за своите зрители като един основен възпитател. Затова продукциите, които излъчват, трябва да налагат българската култура.
Модерно е да си модерен. Това е причината за създаването на собствените телевизионни сериали. И при ефирните програми има тенденции, които трябва да се спазват, ако искаш да бъдеш конкурентоспособен. Публиката вижда нещо различно и масово започва да гледа новото. След което се пренасища от продукцията и тя започва да налага нуждата от нова стока. Сега е много скъпо да се снима сериал, твърдят продуцентите. Но според специалистите в бранша след време ще има филмов аутлет, на който те ще подаряват продуктите си по два за лев, защото пазарът ще е наложил нова мода.
Два начина да се снима сериал
•    Сериалите са два типа. Кратките са 27 минути, които са т. нар. ситкоми или ситуативни комедии. Другите са едночасовите прожекции, 6 които влизат около 48 минутни драматични сериали и останалото са рекламни блокове.
•    Начините за Заснемане на продукциите са чрез предварителен Запис на няколко сезона или снимане сезон за сезон.
•    Първият начин е по-рисков, защото, ако не постигне необходимия рейтинг и трябва да се спре, ще бъдат Загубени много средства. Това позволява и по-голямата честота на излъчване, ако има зрителски интерес.
•    При сезонните снимки финансовите загуби при непредвидено сваляне от ефир са по-малко. Но при повишаване на рейтинга не е възможно да се увеличи честотата на излъчване.

Автор: Николета Цветкова


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg