EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Телевизиите – посредствени, но богати

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Телевизиите – посредствени, но богати

mail13:10 | 15.11.2011прегледи 2716 коментарикоментари 2


Ива Стойкова
Сега ще ви покажа как е в сутрешен блок, каза веднъж водещият на късно шоу. И запрелиства вестници... Факт е, че всяка сутрин, по едно и също време, водещите телевизии, които са и национални, правят преглед на печата. Дълъг и напоителен. Този елемент от информираността на гражданите е важен, безспорно. Нямаме Monde или Times, но все пак и българските вестници са фактор. Нещо обаче липсва – усещането понякога е за запълване на ефирно време, друг път – че водещият чете на себе си. Не е особено атрактивно, въпреки използването на съвременни технологии. После следват разговорите в студиото с „обичайните заподозрени”. Едни и същи хора само сменят студиото и дните, в които гостуват.
Изненада ли ще е, ако се окаже, че сутрешните блокове са в дъното на рейтинг класациите на най-гледаните предавания на БНТ, bTV, Nova и TV7? Според пийпълметрични данни на ГАРБ Аудиенс Рисърч България*, най-гледан е „Тази сутрин”, който има сериозна преднина пред останалите блокове. Запомнете добре тази таблица, тя е важна за края на този текст.


Добре облечени водещи, приятни заставки, опит за разчупеност, но... твърде много фамилиарност между самите журналисти, които правят сутрешните блокове. Сякаш го правят за себе си, а не в полза на обществото. Визията, а не съдържанието излизат на преден план. И често оставаме дезинформирани за истински неща от ежедневието ни. Все пак не всичко е горещи новини като взривове, убийства, трагедии и пр. Или безкрайно нищене на една тема седмици наред - пенсии, заплати, бюджет... Няма усмивка и съпричастност, всичко се пречупва през собствените интереси и преживявания на лицата от екрана и тези зад тях. И това се толерира. Но не и от хората.
Внимателен поглед върху първите места в топ 50 на най-гледаните предавания по четирите телевизии показва, че БНТ и TV7 разчитат на футбола и спорта изобщо, bTV – на българските филми, докато Nova – на сериали и развлекателни предавания. Публицистиката е в отстъпление. Ето първите места.
БНТ1 – Футбол и музика


Надолу следва още футбол и волейбол. Вечерната емисия новини на БНТ1 събира едва 2,99%. Предаването „Референдум” може да се похвали само с 1,97%.
bTV – Меката на българските сериали


Новинарският блок на bTV има 11,21%, а останалите новини получават 10,94%, което я поставя начело като източник на информация за гражданите. Българите предпочитат и комедийните шоута, а предаването „Нека говорят” е едва с 4,34%, като преди него са съботно-неделното „Тази събота” и “Тази неделя”, съответно с 4,9% и 5,24%.
Nova - Екшън


Вездесъщите Иван и Андрей събират 4,58%. Другата емблема на Нова телевизия Карбовски има 3,74% с „Карбовски директно” и още 3,63% с „Отечествен фронт”. Централната новинарска емисия 3,16%, а „На четири очи” е в дъното с 2,43%.
TV7- Формула 1+ футбол


В класацията надолу се редуват състезанията от Формула 1 и мачовете от българското футболно първенство. „Насреща с Люба Кулезич” има 0,7%. Къде са журналистиката и новите лица на TV7, с които телевизията напоследък се хвали, не става ясно.
С изключение на bTV, чийто новини, репортажи и разследвания, се радват на отявлен интерес, журналистиката в чистия й вид не е на ниво. Доказват го цифрите. Но дали защото усилията, професионализмът и въображението са недостатъчни, или пък защото хората предпочитат да се разтоварват с филми и спорт, да кажат психолозите и анализаторите. В крайна сметка обаче за телевизиите и тяхното съществуване са важни добрите финансови резултати.


Това са приходите от реклама за периода 1 януари – 30 октомври 2011 г. Сега се върнете към първата таблица. Подреждането е същото. Това е отговорът на горния въпрос. В основата са финансовите интереси. Инвестира се в това, което се харчи - сериали или спорт, кой за каквото се пребори. Въпросът е къде е обществената телевизия. Нали никой не вярва, че „целокупният български народ” (обичам това клише) има нужда само от футбол или „Пирин фолк” (с цялото ми уважение към тези прояви)? Или от културтрегери, които говорят отвлечено.
Таблиците в началото и в края показват, че парите са важни. Единствено и изцяло. И те определят какво ще се случи или няма на екрана, а не обратното.

*Данните са за периода 1 септември – 10 ноември 2011 г.
 


 
Коментари
 
Д-р Попов - 15-11-2011 г. 13:21:54

Едно голямо браво!

Калин Георгиев - 19-11-2011 г. 00:45:10

Тезата на статията е, че ТВ мениджърите са се ориентирали към развлекателното съдържание, което е най-търсено, докато гражданските дискусии не получават достатъчно внимание. А това от своя страна убива качествената ТВ журналистика. Сигурно е така. Но въпреки доказания слаб интерес към публицистиката на БНТ, тя продължава да излъчва подобно предавания (като обществена телевизия), а комерсиалната TV7 дори се опитва да се брандира с острия си журналистически тон. Пазарна саморегулация ;)

 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Общини: Четири истории за успеха

06:58 | 07-08-24 | 2044