АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Телефонните измами = пари+ глупост
Ива Стойкова
„Възрастна жена от голям областен град получава обаждане в късен сутрешен час на стационарния си телефон. Непознат мъжки глас се представя за началник на едно от районните управления в града. Той обяснява, че работят по задържането на четирима мъже от банда телефонни измамници, които са много опасни, и моли жената да помогне като изцяло се съгласи с измамниците, за да може полицията да ги залови с доказателства. Добавя, че поддържа връзка с прокурор и телевизия, която ще заснима цялата операция. По молба на представилия се за полицейски началник, жената му диктува мобилния си телефон, за да държи постоянно връзка с него. В последствие на стационарния пост се обажда мъж, който иска всичките й пари, следва и заплаха за живота. По инструкция на мнимия полицай жената събира и слага наличните в дома си пари в плик. Според инструкцията поставя плика в хладилна чанта, защото „тя не се засичала от уредите на измамниците“ и ги хвърля през терасата на жилището си. Пак по инструкция на мнимия служител на реда тя се скрива, защото щяло да има престрелка”.
Това не е откъс от криминален роман, а сценарий, описан подробно от МВР. Телефонните измамници продължават да измъкват огромни суми, най-често от възрастни хора, използвайки различна тактика. Отново според МВР, сценариите може да са различни, но целта на измамниците е една – да задържат възможно най-дълго жертвата на слушалката и да я стресират. Крайният резултат е убеждението, че единственият изход от ситуацията е пълно подчинение от страна на жертвата.
Всичко започва с едно обаждане от непознат. Възможно е от другата страна на слушалката човекът да се представи за служител на реда. В един от вариантите той ще предупреди, че ще последва обаждане от измамници, което се и случва. Следва нов разговор, в който е възможно да се включи и друг човек, представящ се за роднина или лекар. Разговорът започва с това, че ваш роднина е пострадал, и че трябва да се осигурят пари, за да му се помогне – било да се излекува, да избегне проблеми със закона, вариантите са много. Обикновено на тези думи никой не реагира, но започват брутални заплахи, езикът се променя, става крайно циничен. Жертвата в този момент вече е силно стресирана. Следва нов разговор, той пак е със „служител на реда“, който привидно успокоява жертвата и в подходящия момент я убеждава, че хората, които са я стресирали, могат да бъдат заловени, но за тази цел трябва да се заложи капан с пари или ценности, които тя спешно трябва да осигури. Следват и обещания, че парите или ценностите ще бъдат върнати. „Добрият“ герой от другата страна на слушалката ще даде и указания как да стане предаването на парите и ценностите. На този етап от измамата жертвата вече вярва в „добрата развръзка“ и изпълнява указанията. Разбира, че е измамена, едва часове по-късно, когато номерата, с които е говорила, изведнъж замлъкнат. Междувременно измамниците са изпратили мулетата да вземат парите и правят всичко възможно да унищожат следите си, свързващи ги с престъпната дейност.
Профил на жертвите на телефонните измами
Пострадалите жени са почти три пъти повече от мъжете. Най-голямата част от жертвите на телефонни измами са на възраст между 71 и 80 г., а най-малка - под 18 г. Най-много от тях живеят на територията на Столична община.
Профил на телефонните измамници
93 % са мъже на възраст между 18 г. и 35 г. Жените са включени основно в подпомагане на престъпните дейности. Повечето от тях са от малки градове на страната, които не са областни.
Подем на икономиката, но и на измамите
Приблизително до 2004–2005 г. телефонните измами са сравнително непознати, сочи анализ на Прокуратурата. Но корените му могат да се търсят още в края на 90-те години на миналия век, когато в района на Русе, В. Търново, Варна, Горна Оряховица и Павликени се разпространяват измамите под предлог изгодни сделки със стоманени въжета, лагери, резервни части и др. Извършителите са от цигански произход - т.нар. група на бургуджии, занимавала се в миналото с железарство. В тези райони днес се наблюдава най-голяма честота на измами по телефона, като някои от извършителите са регистрирани за измами още през 90-те години на миналия век. Обективно, настъпващите промени в бита и условията на живот, включително и протичащите демографски процеси, водят до разнообразяване на начините за въвеждане в заблуждение и използваните за това средства.
През периода 2004–2009 г. заедно с добрите данни за икономиката нараства и броят на притежаваните от населението мобилни телефони. Според изследвания, България през 2010 г. е на 5-о място в света по брой на мобилни телефони – с 1,47 бр. на едно лице от населението. Същевременно още от 80-те години България е на първо място на Балканите по гъстота на телефонната мрежа и обезпеченост на домакинствата със стационарни телефони.
Това е предпоставка за увеличаването на телефонните измами, което се и случва, а пикът им е пет години по-късно. Паралелно, става ясно, че т.нар. „бедни пенсионери” всъщност разполагат със значителни суми – най-голямата част от тях държат парите у дома, втори по дял са възрастните хора с депозити, а трети взимат на заем, за да предоставят исканите от измамниците пари.
Колко са средствата, предоставени на телефонните измамници според МВР?
- 2010 г.: 25 млн. лева.
- 2015 г.: 50 млн. лв.
- 2017 г.: 5 млн. лв.
През 2018 г. измамите намаляват и се увеличава броя на заловените престъпници. Но същевременно растат и сумите, които гражданите дават – 50 хил. лв., 100 хил. лв., 400 хил. лв., 600 хил. евро в рамките само на отиващата си година.
Над 8 млн. лв са придобили телефонните измамници само за една година, според инспектор Златка Падинкова, началник сектор "Измами" в ГД "Национална полиция" в тв интервю.
Все още много хора продължават да стават жертва на тези измами, това са предимно възрастни хора - над 70-75 години, те нямат възможност за бърза реакция, за адекватна оценка, освен това нямат активна комуникация със свои близки и роднини, обясни инспектор Падинкова.
"Измамниците са изключително изобретателни - казват на жертвите си как да действат, какво да правят. Имаме случаи, в които подлъгани от измамници хора наемат стая в хотел, където остават за по няколко дни във времето, в което тече измамата, тоест те са в една изолация. В много случаи, хората сравнително скоро след като приключат разговорите с измамниците, осъзнават, че са станали жертва.
Най-честите схеми са добре познатите от години - даване на капаро - за климатици, техника или друга изгодна подкупа, също така за освобождаване на митническа пратка. Най-успешна остава схемата за съдействие на полицията", допълни експертът.
"Съветваме хората да знаят - когато ви се искат пари по телефона, става въпрос за измама. Няма никакъв риск вербалните атаки да бъдат реализирани - те са част от телефонната измама и начин, по който измамниците стават още по-убедителни.
Те са изключително крайни в заплахите си, обиждат хората, крайно цинични са. Заплашват, че долу има полиция или хора, които ще се качат и ще ви отрежат пръстите, или ще ви пребият. Няма такова нещо, това е дистанционно престъпление", каза още инспекторът.
Според експерти, само за 5 години (2010-2015) телефонните измамници са успели да източат над 80% от спестяванията на повече от половината пенсионери - пари, събирани и пазени още отпреди демократичните промени и през целия период на прехода.
В навечерието на Коледните празници МВР отново предупреждава за активизация на измамниците. Новинарските емисии по радиото и телевизията, плюс вестниците и електронните издания надлежно информират гражданството за всяка поредна измама. Но хората отново и отново се хващат.
Представете си, ако тези пари бяха „разиграни” на финансовите пазари. Въпреки че има Асоциация на трейдърите в България и достатъчно платформи, на които да се търгува, и консултанти, които са готови да помогнат, тази дейност остава сравнително непопулярна у нас.
Все още преобладава схващането, че най-сигурното място за спестените средства е в банков депозит, въпреки че ниските лихви автоматично отхвърлят подобна теза.
Не е за подценяване и фактът, че голяма част от обществото е с твърде ниска финансова култура.
Не на последно място е мързелът. Без извинение за грубата дума. Не можем да очакваме от възрастните ни родители или баби и дядовци да инвестират на Форекс пазара (защото това е инвестиция!). Но колко от по-младите български граждани биха отделили време, за да се образоват икономически и да се престрашат да участват. Не е по-трудно от нищоправенето и вечното оплакване. Но изглежда е въпрос на манталитет.
Tweet |
|