АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Торбичките – защо са още в България?
11:10 | 03.07.2014 957 коментари 0
Днес от 18.30 часа в Централните столични хали ще се проведе акцията „Извади си главата от торбата!“. Организатори са екологично сдружение „За Земята” и СИПИ.еу – „Спри Използването на Пластмасови Изделия за Еднократна Употреба”. Целта на акцията е да привлече общественото внимание към сериозните проблеми, свързани с използването на еднократни пластмасови торбички в България и в световен мащаб. Крайната цел е да подтикнем хората да забравят за еднократната торбичка и да възприемат нейната естествени и многообразни алтернативи – пазарските чанти за многократна употреба, казват инициаторите на акцията.
Зелените призовават правителството да предприеме амбициозни мерки за ускоренонамаляване на потреблението и окончателна забрана на полимерни
еднократни пазарски торбички. Това може да бъде постигнато чрез
въвеждане на задължителна цел за намаляване с 80% на потреблението и с
прилагането на продуктова такса върху всички торбички за еднократна
употреба, без изключение. Това ще е първа стъпка към ограничаване на потреблението на всички
пластмасови изделия за еднократна употреба, доказано причиняват огромни
вреди на водните и сухоземни екосистеми, а оттам – и на общественото
здраве. Защо таксата върху полиетиленовите торбички не дава резултат в България
към момента? Ето причините според двете сдружения: 1. Заобикаляне на таксата чрез освобождаване на полимерните торбички с
дебелина 25 и повече микрона и размери 39см х 49см, носещи
обозначението „торба за многократна употреба“. Очевидно е, че сам по
себе си надписът не прави изделието годно за многократна употреба. Още
по-явна става тази отстъпка на правителството под лобисткия натиск на
полимерните производители в България, при сравнение с критерия за плик
за многократна употреба, предложен от Европейската комисия, който
включва пластмасови пликове с дебелина над 50 микрона (0,05 mm) – или
два пъти повече от сега действащото определение в България. Това е и
най-сериозната причина за провала на този финансов инструмент в
България до момента. 2. Избягване на таксуването на торбичките за еднократна употреба на
мястото на покупката от крайния потребител от страна на търговците,
които начисляват непълна или нулева такса за торбичките, а разпределят
разходите си върху цените на стоките, които предлагат. Това е основната
причина, поради която масовият потребител в България не усеща ценовия
сигнал, който би следвало да представлява продуктовата такса.
Tweet |
|
Още от рубриката
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg