АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Транспортен клъстър по пътя на коприната и „Супер Бургас”
Възможно ли е обособяване на товарно селище на територията на Пристанище-Бургас, какви са шансовете за изграждане на клъстер в областта на интермодалния транспорт? Тези теми се дискутираха на работна среща, предхождаща учредяването на клъстер в областта на интермодалния транспорт, в БСК. Участваха представители на браншови и регионални организации (членове на БСК), финансови институции и фирми от областта на транспорта - потенциални учредители на клъстера с работно наименование „Кръстовището на големия копринен път”.
Кирил Желязков, главен директор в БСК представи досегашния опит на БСК по отношение изграждането на клъстерни обединения, като изведе основните проблеми и предизвикателства пред този вид структури.
Потенциални пречки за успешно развитие на клъстерите според него са: липсата на доверие между предприемачите, поради недостатъчна предприемаческа култура за сътрудничество и коопериране; липсата на финансова подкрепа на първата фаза от инициирането на клъстерната мрежа; нереалистичните очаквания за бърз ефект; недостатъчните методически и информационни материали за разработване на проекти, вкл. недостатъчен експертен потенциал.
Последните концептуални документи на ЕС поставят акцент върху интегрирания подход в индустриалната политика и търсенето на по-ефективно партньорство между наука и бизнес. В този контекст, изграждането на клъстери е актуален въпрос, особено от гледна точка на по-големите възможности за финансиране на тяхната дейност по линия на европейските фондове и програми (вкл., оперативните програми „Конкурентоспособност” и „Транспорт”, програмите на ЕС „Марко Поло” и „Галилео”, Седма рамкова програма на ЕС и др.).
Идеята за създаване на клъстер в областта на интермодалния транспорт предвижда той да обедини фирми, занимаващи се със спедиция, транспорт и логистика, научни и приложни институти и организации, висши училища и административни структури, а дейността на клъстера да се съсредоточи в района на Пристанище-Бургас. Предложението на учредителите е в рамките на проекта, известен като „Супер Бургас”, да се обособи товарно селище, което да предлага достъп на всички компании за спедиция, транспорт и логистика (складове, центрове за разтоварване на кораби, складови зони, офиси, паркинги за автомобили) и да бъде обслужвано от различни видове транспорт – пътен, железопътен, морски, въздушен, като се управлява от единен орган (публичен или частен).
Целта на бъдещия клъстер е модернизирането на българската транспортна инфраструктура и повишаването на нейния иновативен потенциал. В тази връзка бе изтъкнато, че:
-България изостава сериозно в областта на интермодалната инфраструктура, вкл. съществува остра необходимост от развитие и укрепване на железопътните връзки и усъвършенстване и развитие на нови интермодални възли (контейнерни терминали);
-Пазарът на комбинираните транспортни услуги на територията на България не е развит;
-Безопасността и сигурността на транспорта решително изостава в сравнение с другите европейски страни;
-Транспортът е един от най-големите замърсители на околната среда у нас и вече надминава енергийното потребление на индустрията.
Участниците в срещата обсъдиха проектите на учредителни документи, следващите стъпки за институционализиране на организацията и възможните механизми за нейното финансиране, вкл. по линия на европейските фондове и програми.
Tweet |
|