АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Транспортът в Средна Азия са ориентирани от и към Европа
Завършиха обучителните посещения във Варна и Бургас на участниците в мрежата CA FORWARDERS NET от европейския проект за изграждане на институционалния капацитет и устойчивото развитие на централно-азиатските спедиторски и логистични организации. Негов бенефициент е Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика (НСБС), първата неправителствена организация у нас, спечелила директно финансиране от ЕК по програмата за Средна Азия в размер 349 148 евро. Преди да отпътуват за Узбекистан, Киргизстан и Казахстан, крайните ползватели на създадената мрежа посетиха колегите си от Западното Черноморие, за да обменят идеи в перспективата на евроазиатските интермодални превози.
Срещите бяха предшествани от заключителен семинар на проекта в София. Неговата оценителна сесия днес отчита като постигната поставената цел за подкрепа и защита на интересите на транспортно-спедиторския бранш в държавите на Средна Азия, за насърчаване и развитие на конкурентноспособността му по правилата на международните стандарти. По време на информационните дейности някои от участниците намираха за необичайно подаването на данни и документи, видими за заинтересованите оператори и партньори, но с напредъка на обучението крайните бенефициенти се убедиха, че международните стандарти и работата в мрежа са необходимост, сподели ръководителката на проекта Поликсена Кръстанова, директор на НСБС. Адаптираме се по новите стандарти въпреки различията в народопсихологията и успяхме да въоръжим с важни познания нашите млади поколения от спедитори и специалисти, за да може централно-азиатското пространство да бъде мост между Запада и Изтока, каза Диер Хамраев, генерален директор на Узбекистанската международна спедиторска асоциация (АМЭУз). След двугодишната работа по създаването на мрежата, отчитаме че тя е стигнала до критичната маса заинтересовани страни и фокус групи от транспортно-спедиторския сектор, обобщи председателят на НСБС Георги Минчев.
Владимир Никонов, председател на спедиторската асоциация на Р. Киргизстан (АЭКР), каза открито пред участниците в оценителната сесия на проекта, че животът на спедиторите в неговата държава не е защитен, предвид започналите граждански размирици от пролетта на 2010. Фирмите от нашата асоциация се научиха на пазарно поведение и техните интереси са в спедиторските стандарти и срещу корупционните практики, но, за да е либерален пазарът, първо ни трябва свобода, подчерта Никонов. Людмила Касьянова доказа думите му с факта, че понякога им се случва да не им дават цени за товарите по цяла седмица. Касьянова е менидижър от ДжелДорАзия Център, чието седалище е в столицата Бишкек. Цените не могат да бъдат диктувани, а защитавани, смята ст.н. с. Александр Анненков, който е авторитетен автор на Руската федерация по тарифните политики и метрологията в железопътните превози. Илья Сегал, изпълнителен директор на Казахстанската асоциация на националните спедитори, се радва, че проектът е бил спечелен и управляван точно от българската страна с партньорството на логистичната мрежа от Берлин-Бранденбург (LNBB – LogistikNetz Berlin Brandenburg e.V.). С Алмати и София нямаме езикова бариера, свързват ни социалистическите години от миналото, което означава и десетилетия от контакти между двата континента, каза Сегал и подчерта, че държавата му се намира в центъра на транспортните пазари на Азия, а нейните ресурси са важни за устойчивото развитие на мрежата.
Участниците в CA FORWARDERS NET отчетоха и факта, че тяхното активно сътрудничество е преминало и ще продължи през успешното публично-частно партньорство в извършването на товари от и до Средна Азия чрез новоразработената фериботна линия „Пристанище Кавказ – пристанище Варна” с пилотен рейс на плавателния съд „Авангард” от 3 март 2009. Нормативното и технологичното функциониране на директната фериботна връзка за превоз на товари с жп вагони и контейнери е подписано от министрите на транспорта на България и Русия на 18 януари 2008. Съпътстващи документи към основните правителствени книжа са тези за правилата, изработени с подкрепата на НСБС и Асоциацията на българските корабни агенти (АБКА), основно европейско изискване, за да бъдат гарантирани интересите на бизнеса. Кавказ-Варна отговаря на реалната тенденция и за повишаване на търсенето на транзитно-транспортните връзки, благодарение на ръста на търговията от региона, и особено на пространството от Турция до Казахстан. По тези причини от август 2010 фериботната линия се обслужва от още един плавателен съд „Славянин”, също с руски оператор. Във фериботния комплекс на Кавказ е готова и лабораторията, която позволява да се контролират метрологичните стандарти на всички храни, напитки и химически вещества и др. акцизни стоки, което го превръща в отговарящ на междуправителствените спогодби митнически пункт.
Tweet |
|