АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Три зони за паркиране в София
Обособяване на "синя" и "зелена" зона за кратковременно паркиране, а впоследствие и на "жълта" зона предвижда концепцията за паркиране в Столичната община, съобщи БТА.
От съществуващата в момента "синя зона" най-вътрешната част, обхваната от булевардите около центъра, ще остане под това име. Целта е режимът за паркиране да е до 2 часа и да е с най-висока такса за плащане на час.
"Зелената" зона ще обхване по-широкия център, като режимът за паркиране ще допуска до два пъти повече време на по-ниска цена.
"Жълтата" зона ще обхване външен кръг от обекти и ще се използва при паркирането в натоварени от трафик части в жилищни райони, около пазари и търговски центрове.
Въвеждането й обаче ще е след време, уточни заместник-кметът Любомир Христов.
По думите на участник в комисията, подготвяла концепцията, за такава зона може да се говори след няколко години. В концепцията, която предстои да се оформи и внесе в Столичната община, не са посочвани определени цени за паркирането във всяка зона, а е предпочетено да се препоръчат съотношения. Предложеното съотношение за цените в "жълта", "зелена" и "синя" зони е 1:2:3, а за времето за паркиране 4:3:2. Има вариант, според който това може да се редуцира при съществуването на двете зони първоначално. Граничните улици между отделните обособени зони за кратковременно паркиране ще попадат в тази, която е с по-висока такса на час.
Таксата за "служебен абонамент", която в момента е 350 лева на месец, да се увеличи, се предлага в концепцията. Размерът на таксата за преференциално паркиране също няма да остане 70 лева, какъвто беше до отменянето на таксата от Върховния административен съд. Предлага се той да е близък до размера на експлоатационните разходи. До отмяната на режима "винентният стикер" се ползваше срещу 70 лева от 4050 автомобила на живеещи с постоянен адрес в "синята" зона.
В концепцията се предлага таксата за преференциално паркиране да е еднаква за живеещите във всички обособени зони. Електрическите автомобили, без тези с хибриден двигател, ще се освобождават от такса за паркиране. Освен това в зоните за кратковременно паркиране трябва да се обособят места за престой и паркиране на двуколесни моторни превозни средства, като предложението е и те да не заплащат такса за паркиране. Мотивите са, че по този начин ще се стимулира използването им, а това е предпоставка за намаляване на емисиите в околната среда.
Никъде в документа не е засегнато появилото се предложение от общински съветници миналата година за заплащането на такса за паркиране в междублокови пространства. Концепцията е една от мерките за организация и намаляване на трафика в столицата.
Любомир Христов посочи, че тази година ще се работи за разширяване на обхвата на светофарните уредби. Все още не е постигнато технически договореното получаване на сигнала от кръстовищата, където има изградено видеонаблюдение от МВР, но това предстои да стане.
Освен това ще се работи по въвеждането на нови режими на светофарните уредби на кръстовища, където е видно, че еднаквият режим на червено-жълто-зелените светлини не е ефикасен за управлението на потока в сутрешните и вечерните часове. Общината има намерение и да поиска полицаите по кръстовищата, попадащи в т.нар. правителствено трасе, да не регулират трафика ръчно през целия ден, а само при нужда от осигуряване на специален режим за преминаване.
Tweet |
|