АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Три кризи пред световния пазар на мляко
В продължение на 12 месеца глобалният млечен сектор ще изпита на гърба си три пазарни кризи, преди да навлезе в нова "норма", смятат аналитици на Rabobank.
Първата криза се характеризира с рязко повишаване на вътрешното търсене на млечни продукти, предизвикано от паническите покупки през първия месец на самоизолация.
Втората криза според експертите на RaboResearch се характеризира с по-умерено пазаруване на потребителите и с ръст на логистичните и финансовите проблеми на заетите в млечния сектор.
Очакванията са, че потребителите ще се връщат в магазините според необходимостта, за да попълват празните места в хладилниците си.
Продължителното въздействие от намалените продажби на хранителни стоки в съвкупност с пика на млекопроизводство в северното полукълбо и значителното забавяне в международната търговия ще доведат до увеличаване на запасите на годишна база, като оказват натиск върху цените на млечните продукти убедени са аналитиците.
Третата криза, която ще е по-дългосрочна, включва в себе си вероятна глобална рецесия, загуба на доходи и спестявания, което ще стане още един фактор за натиск върху цените на млякото през 2021 г.
Според експерти на Rabobank млекопроизводителите може да се сблъскат и с ограничено предлагане на фуражни добавки и ветеринарни продукти заради производствените ограничения в Китай. Ситуационните фактори може да се отразят и на качеството, и на количеството произведени фуражи за едър рогат добитък.
За развитието на световната икономика след COVID-19 Rabobank предвижда свиване на търговията със:
- сухо обезмаслено мляко - с 11%;
- сухо пълномаслено мляко - с 13%;
- сурово мляко - с 5%.
Вносът на сухо обезмаслено и на сухо пълномаслено мляко в Китай през 2020 г. ще намалее с 28%.
По-нататък се прогнозира намаление на доставките за страните от Близкия изток и Северна Африка и падане на вноса на млечни продукти в страните от Латинска Америка с 20%.
Според ФАО индексът на цените на хранителните стоки през март е съставил 172,2 пункта, което е със 7,8 пункта или 4,3% по-ниско от показателя за февруари 2020 г. Основната причина за тази динамика е рязкото намаляване на търсенето вследствие на пандемията с новия коронавирус.
В частност индексът на цените на млечните продукти през март е 203,5 пункта, което е с 6,4 пункта (3%) по-ниско от равнището през февруари 2020 г. Това е първото намаление на този индекс след четиримесечен непрекъснат растеж.
От Световната търговска организация предупреждават за възможно съкращение на световната търговия с една трета. А скоростта на възстановяването й през 2021 г. ще зависи от това колко дълго ще продължи пандемията и доколко ефективни ще бъдат антикризисните мреки в различните държави
Според аналитиците на RaboResearch потенциалната рецесия ще продължи да оказва натиск върху цените на суровото мляко и на млечните продукти и през 2021 г./bgfermer.bg
Tweet |
|