АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Тримата мускетари – кулинарни иноватори
Екип EconomyNews.bg
Сирене от заквасено кашу! Това звучи доста необичайно за кулинарната история на българската кухня, където всяко бебе, още от първите месеци на живота си, се захранва с топла попара от хляб и сирене от мляко.
Трима българи – Мария /създателката/, Стиляна и Николай измислили, тествали, опитвали и вече произвеждат и продават сирене от заквасено кашу в четири разновидности: натурално, със сушени домати и риган, с манатари и мащерка и пикантно.
В експеримента им помогнала Лактобацилус булгарикус (Lactobacillus Bulgaricus), растителна едноклетъчна пръчковидна бактерия, която се среща свободно в природата на България, тя живее във водата, въздуха и растенията, като има свидетелства за съществуването й от преди над 6000 години. При определени условия бактерията причинява естествена ферментация, даваща вкуса и ценните качества и на Delishu, продуктът, който произвеждат тримата. Бактерията е причина за ферментацията и полезните свойства и на киселото мляко, туршиите, хляба с квас и други. При размножаването си в подходящата среда, тя освобождава ензими, виновни за разпознаваемия класически кисело-млечен вкус, познат ни от продуктите, които я съдържат.
Открита през далечната 1882 година от руския учен и носител на Нобелова награда Иля Мечников (бащата на съвременната имунология), когато благодарение на нея той открива пряката връзка между пробиотиците и стомашно-чревното здраве. Мечников отдава дълголетието на българите на консумацията на киселото мляко, което дължи полезните си качества именно на Lactobacillus Bulgaricus.
Малко истори: Ето как тръгва кулиналното откритие:
Мария Димитрова. Може ли фамилията : При всяка възможност приготвям храната си сама и винаги си я хапвам с огромно удоволствие. Така съвсем на шега, забърквайки поредното си удоволствие в къщи, в търсене на алтернатива на сиренето, забърках и Delishu. Не беше случайно – беше поредица от опити и грешки в търсене на нещо перфектно – без лактоза, но с вкус на сирене, пък ако може и да е здравословно и да помага на стомахчето да храносмила всичката тази храна…
Стилияна Тодорова : Обичам да помагам на другите, обичам да готвя, обичам да снимам вкусната храна, която създавам, обичам да правя хората щастливи, това е моята мисия в живота. Делишу ме прави истински щастлива, защото е израз на любовта и отдадеността ми, особено когато видя усмивките на хората, които го опитват за първи път и му се наслаждават толкова много, безценни са!
Николай Тодоров: Започнах да се занимавам със здравословно хранене през 2009г. след едно лято изпълнено със джънк фууд в Америка, където оцених важността на истинската храна… Работя ден и нощ усърдно и упорито в тази насока, защото вярвам, че всеки има право да се храни вкусно и здравословно, с качествена истинска храна, толкова важна за един пълноценен и щастлив живот!
Оставяме на страна по-романтичната страна на малката фирма, за да поканим на делово интервю Николай Тодоров, управителят и човекът зад успешния проект.
Г-н Тодоров, защо започнахте бизнес в България?
Защото обичам да ми е трудно. Защото камъкът си тежи на мястото. Цял живот вървя срещу течението и правя не каквото 'трябва' а каквото смятам за редно. Голямата ми цел е аз и останалите ми колеги, производители на качествени български храни да върнат доверието в българското както на родна земя, така и по света.
Защо се ориентирахте в тази сфера?
От дете съм имал проблеми , причинени от прекомерна употреба на предписани ми антибиотици и силни лекарства, дори за незначителни настинки, които доведоха до срив на имунната система и ниско качество на здравето. Това ме мотивира да търся алтернатива, каквато е истинската, чиста , жива храна. От 2009 г се занимавам с това и мога да кажа, че вече за мен е не само начин на живот, но и мисия, която реализирам успешно чрез различните ми проекти и най-вече Delishu.
Каква беше първоначалната инвестиция за започването на Вашия бизнес?
В първата година на активното ни производство инвестирахме около 40 000 лв - 20 000 от които спечелихме като 1 награда от конкурса за социално отговорни предприемачи Rinker's Challenge .
На кои пазари се реализира Вашата продукция?
В момента продаваме Delishu в над 20 страни в Европа, Северна Америка и Нова Зеландия.
Кои са основните пречки за развитие на Вашия бизнес?
Човешкия фактор - да намериш достатъчно кадърни и лоялни хора, които да работят не за теб а със теб. Това ограничава бързия ми ръст, но от друга страна ме мотивира да търся алтернативни решения- оптимизация, автоматизация и повече аутсорсинг в дейностите където това е възможно.
А основните предимства?
Това че сме малки, иновативни и независими, съответно много по-гъвкави, по-бързи и ефективни от големите компании със сложни и тежки структури, което е голямо предимство, особено на световните пазари, където трябва да се адаптираш според местната конюнктура във всяка различна държава.
Какво мислите за българското стопанство като моментно състояние и възможности за развитие? Каква е ситуацията във Вашия регион?
В момента българските производители са в много тежка ситуация - от една страна изключително утежнената и неефективна администрация и бюрократична система, която възпрепятства и ограничава конкурентноспособността на родните производители спрямо останалите в европейската общност и от друга страна все по-острата липса на човешка сила - от работници, до тясно специализирани професионалисти, което пък спира и ограничава растежа на много компании, като в други дори води до затваряне на фирми и стопанства, високата заплата и социални придобивки вече не са достатъчни за да привлечеш или задържиш човек във фирмата си, хората просто вече не искат да живеят тук. Дори и в нашия, Софийски регион нещата стоят така, а в по-слабо развитите региони като Северозападна България положението е трагично.
Какво мислите за хората, които работят за Вас и за българския работник по принцип?
Нашия бизнес е семеен - в него работим 2 близки семейства, съответно и отношенията работодател- работник не са типичните за България. Разбира се, занапред ще ни се наложи да разчитаме все повече на външни хора, но нашия принцип е да се обграждаме със съмишленици, хора които харесват и оценяват това което правим, а не просто наемници, за които единствения мотиватор са парите. Тази ни философия е и за мен една от причините за постоянното и недостижимо за конкурентите ни в световен мащаб високо качество на крайните ни продукти и спокойната работна среда. За съжаление средностатистическия български работник е с изключително нереалистични очаквания за това което заслужава и това което може, което е видно и от ниската средна производителност в България.Причината за това се корени в лошото образование и неразвиването още в детска възраст на т нар меки умения - работа в екип, проактивност, отговорност.
Какво мислите за партньорите, с които работите?
Партньорствата ни тук са пъстри - има по малко от всичко, както коректни, така и некоректни такива. Важно е да влезеш в обувките на другия, за да го разбереш и оцениш, а това ти гарантира и по-успешни взаимоотношения.
Каква е прогнозата Ви за развитието на нашата страна в икономически план?
Без да съм твърде черноглед смятам, че идните години ще ни е много трудно - икономическата и социална централизация в София продължава, а това, съчетано с големите потоци от хора, напускащи трайно страната, ще преобрази и свие още повече икономиката тук. Трябват доста воля и смели решения за да се промени това - с данъчни облекчения, насърчителни политики за българските производители и повишаване на качеството на образователната ни система - крайно време е да започне да кореспондира с пазара на труда и реалния бизнес, а не да произвежда безработни и никому ненужни специалисти.
снимки:фирмени
Tweet |
|