АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Трифон Зарезан или Св. Валентин – въпрос на избор!
08:55 | 14.02.2016 2219 коментари 0
Данаил Алеков
14 февруари е един съвсем обикновен ден, както останалите 365 дни тази година, но това, с което обществото го отличава е поредния повод за празнуване (доколкото това е отличителен повод). Според григорианския календар, тогава е Трифон Зарезан, Деня на лозаря, респективно „Деня на кръчмаря”. Традицията да налагаме католическите празници наравно с българските, дава възможност на влюбените да отпразнуват своя Свети Валентин. Общо взето – всеки е доволен, но най-вече търговците. Сред тях спадат кръчмари, цветари, бижутерски магазини, та дори и книжарниците (в световен мащаб се изпращат 850 млн. картички на тази дата), които работят извънредно, за да си докарат по-приличен оборот, било от „лозарите”, или от влюбените двойки. Извънредна работа има дори за служителите на токсикологията в „Пирогов”, където най-ентусиазираните „фенове” на Трифон Зарезан приключват празника. Сред причините за натравянето, освен безотговорна консумация, спада и фалшивия алкохол (а често пъти и двете заедно).За вредата от алкохола и последствията от него е казано достатъчно и това не подлежи на отричане, но е обект на друга тема. Затова, все пак – ако се налага, какво е най-добре да пием на Трифон Зарезан (или Св. Валентин)?
Другото име на празника - „Ден на лозаря”- отговаря най-добре на този въпрос, като виното и ракията по традиция е предпочитано питие за българина за този ден. Въпреки че по консумация бирата е №1 у нас, при средни температури от -20 градуса си е направо геройство да се поддържа тази теза. А когато запасите от домашно вино и ракия стоят почти непокътнати, то въпроса „какво да пием” звучи като риторичен. Според Агенцията за лозата и виното, 150 хил. домакинства произвеждат домашна ракия и вино (официални данни), като не се включват данните за дела на сивия сектор – едно доста разтегливо понятие (от 10% до 50%). Страната ни се намира на 30-то място според данни на Световната здравна организация (WHO) по консумация на алкохол годишно – 12.4 л. на човек. В данните се включват 86% от населението, като останалите 14% представлява населението под 15г. Трябва да се отчете факта, че 17% от населението над 15 г. не употребява алкохол. Вино -100 млн. литра домашно
Обичаят на Трифон Зарезан повелява да се лее колкото се може повече червено вино. И докато традиционалистите го правят за плодородна година, то масовото предназначение е за забавление. Хората обаче подхождат с известна недоверчивост, когато купуват вино. Асортиментът на пазара включва както качествени вина, така и концентрирани полуфабрикати, които се разреждат. Голяма част от потребителите обаче се водят от мотото „Няма лошо вино – има слабо мезе”, което е изключително неточно, но в крайна сметка всеки решава сам какво да пие. Единствената гаранция да не попаднете на такова „вино” в магазина е като избягвате необичайно евтините (като 2л. за 1 лв. например), макар че не винаги цената е определяща за качеството. Но тук на помощ може да се включи и съседа с домашното вино. Годишно, у нас се произвеждат средно 100 млн. литра домашно вино по официални данни, а за първите девет месеца на годината се консумират сред по 58 млн. литра вино. Въпреки че качеството на домашните вина също е относително понятие, то поне е с доказан произход. Статистиката показва, че виното ще остане неизменна част от трапезата на българина – средно годишната консумацията винаги бележи ръст, без да се влияе от фактори като криза и безработица. Към 2011г., българинът консумира 5.5л. вино, което според Агенцията по лозата и виното е увеличение с 16.3% спрямо 2010г. . За сравнение, през 2008г. тази цифра е била 4.81 л., а през 2006г. – 4.75 л. За 2015 година България е на 21-во място в света по консувация на вино с 20,2 литра на човек годишно. Спазването на традицията не е задължително, но Трифон Зарезан без вино е като Гергьовден без агнешко. Като вземем предвид и тези, които ще празнуват Свети Валентин, то неповторимата романтика, която виното създава, при всички случаи ще го направи предпочитана напитка на 14 февруари. Ракия-150 хиляди семейства варят 15 млн.литра
Виното и ракията вървят ръка за ръка, що се отнася до производството им. На 1 февруари, когато Българската православна църквата отбелязва Трифон Зарезан по новоюлианския календар, винпромите обявиха, че тазгодишната ракия е от отлична гроздова реколта. Поради високият градус на питието, българите гледат на него като начин да се стоплят в студените зимни вечери. Съвсем естествено, произведените количества домашна ракия са по-малки от виното – около 15 млн. литра годишно. Статистиката показва, че 150 хил. семейства варят домашна ракия в казани, а Законът за акцизите и данъчните складове позволява на всяко семейство да произвежда 30 л. ракия годишно. По отношение на потреблението на „твърдото” питие, се наблюдава тенденция на спад в потреблението – за 2011г. количеството е под 2л. Намалението спрямо 2010г. е 2.4%, а данните за предните години показват аналогична тенденция: през 2007г. българинът пие 1.97 л. ракия годишно, а през 2008г. – 1.83 л. Бира-през зимата настъпва времето на тъмното пиво
Бирата е третата най-популярна напитка в света след водата и чая. България не прави изключение, а количествата на изпитото пиво у нас са в порядъка на 70 л. годишно. Факт е, че любителите на бирата не може да се откажат от любимото питие, само защото е студено. И тук може да се запитаме – бира на Трифон Зарезан? Защо не - студеното време е идеален повод водещите производители на бира да лансират тъмното си пиво, което се отличава с по-високо съдържание на алкохол. Данните показват, че с настъпване на зимния сезон, делът на тъмното пиво се покачва до 10% от общата консумация на бира. Освен това, тъмната бира е два пъти по-богата на антиоксиданти от светлата, а поради това, че не се подлага на филтриране, е по-богата на желязо. За разлика от виното и ракията, производството на домашна бира не е толкова широко застъпено у нас и само най-запалените любителите на пивото имат тази практика. Предимствата обаче са налице – ечемикът е евтин и е в големи количества, а краткият период на ферментация позволява практически целогодишно производство на бира (домашните китове, продавани в интернет, произвеждат каса бира за 14 дена). Консумацията на бира на 14 февруари обаче не е лесна задача - „лозарите”, празнуващи Трифон Зарезан трудно биха изневерили на традициите. Що се отнася до празника на Свети Валентин – въпреки качествата си, бирата никога не е била сред любимите напитки на жените.
Tweet |
|
Още от рубриката
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg