EUR 1.9558
USD 1.8287
CHF 2.0878
GBP 2.3501
CNY 2.5473
you tube
mobile version

Тунелите - единствено решение за Креснеското дефиле

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Тунелите - единствено решение за Креснеското дефиле

mail15:40 | 10.12.2010прегледи 829 коментарикоментари 0


„Само тунели в района на Кресненското дефиле, ще гарантират, че бъдещата АМ „Струма“ няма да бъде отнесена от реката“ заявяват от екологичните организации членове на коалицията „Да спасим Кресненското дефиле“. През 2007 в резултат на конструктивен диалог между ЕК, Агенция “Пътища“, НПО и жителите на Кресна по екологичните оценки на магистралата бе предложен и официално одобрен вариант за тунел, който да запази Кресненското дефиле чрез серия от тунели под Малешевска планина. Така ще се решат адекватно проблемите със защитената територия, НАТУРА 2000 и природните ценности в пролома. Допълнителен немаловажен плюс е, че старият път остава като алтернативен вариант и се запазва бизнеса в дефилето – туризъм, спускане с лодки (рафтинг) и др.
Вариантът с тунели бе договорен след като повече от 10 години проектът за АМ „Струма“ беше забавен заради неизпълнение на екологичното законодателство, отвореното досие от секретариата на Конвенцията от БЕРН и желанието на българската администрация да построи магистралата вътре в дефилето. Строителството през дефилето освен унищожаването на резервата „Тисата“ и зоните по НАТУРА 2000, както и на самото дефиле като природна забележителност, ще доведе до постоянен риск при функционирането на магистралата поради геоложката структура на терена и проблеми, подобни на катастрофата от 04.12.2010 г., свързани с поройния характер на р. Струма.
„Поглъщането от реката на шофьора и неговия камион при работа върху срутения при пороите участък от пътя през Кресненското дефиле, както и подкопаването на други участъци потвърждават за пореден път не само неадекватността, но и директната опасност от разполагането на стратегически важна инфраструктура в неудачни от природна гледна точка терени.“ заявява Даниел Попов от ИУЦЕ. Последното се потвърждава и от аварирането на Южната дъга на околовръстното шосе. Дори при модерно строителство, изпълнено по всички стандарти, както твърдят отговорните институции бяхме свидетели на един „гребен канал” дължащ се и на десетилетията неадекватно управление на водите в България и пренебрежението на институции, проектанти, строители и надзорници.
Ако България иска да получи финансиране от ЕС, освен спазването на поетите ангажименти трябва и да кандидатства с целия проект. Това задължително условие е ясно от години, но едва напоследък се приема сериозно от институциите в България.
От коалицията заявяват, че забавянето на проекта се дължи на разделянето му от страна на българските власти на части, които се предвиждаше да бъдат разработвани и изграждани по различно време. До момента най-проблемната отсечка през Кресненското дефиле дори не е проектиран, и той се явява тапа, която до скоро се смяташе, че може да се отпуши като се строи в дефилето. Ирина Матеева от БДЗП е категорична „Заради разлома в дефилето поставянето на фундаментите на магистралата вътре него е огромен риск. Всички опити за строеж в пролома ще доведат да блокиране на европейските средства, нарушаване на издадените вече законови решения и нови санкции срещу България.“
Ивайло Хлебаров от За Земята допълва: “Подкрепяме инициативата за създаване звено за управление на проекта, инициирана от институциите. Това ще ускори изготвянето на необходимите анализи, проектирането и подаването на цялостната документация към ЕС. Същевременно с това апелираме създаването на Комитета за направление по проекта също да стартира незабавно, тъй като това ще е основната структура включваща неправителствени организации и местни власти, която ще следи дали проектът се изпълнява според приетите решения. Този комитет бе договорен още през 2007 г. в присъствието на представители на ЕК и програма Джаспърс, но едва напоследък в лицето на МРРБ и МТИТС срещаме реална подкрепа за него. Вече сме изпратили примерни правила за функционирането му и очакваме коментарите на министерствата, за да стартира създаването му.”
------
Коалицията „Да спасим Кресненското дефиле“ е създадена преди повече от 10 години с цел опазването на уникалното биоразнообразие в района на Кресна от изграждането на АМ „Струма“ през дефилето. Организации членове са: ЕС „За Земята“ (член на CEE Bankwatch Network), Българско дружество за защита на птиците (БДЗП,член на Birdlife International), Информационен и учебен център по екология (член на CEE Bankwatch Network), Българска фондация биоразнообразие, Институт за зелена политика, Екоклуб 2000, Сдружение за дивата природа „Балкани“, Българското лепидоптерологично дружество и др.

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg