АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Туризъм - кой открадна розата?
08:30 | 03.07.2012 2841 коментари 0
Ива Стойкова
Нации с кулинарни традиции харесват най-много българската кухня от целия си престой у нас, каза Ивелина Кючукова, съдружник в туристическа агенция БалкаНова ООД.
Друго, което могат да направят българските власти, е организирането на повече инфотурове. Зам.-министър Иво Маринов покани шефовете на големи френски туроператори и това е една добра стъпка, макар че това събитие остана в мъгла за нас от бранша. По същия начин трябва да бъдат канени и чуждестранни журналисти. Защото една добра статия за България може да направи чудеса. Тук ще издам, че такава в момента се пише за най-четеното индийско списание за туризъм и пътешествия - резултат от гостуването на представители на туристическия бранш от Индия у нас. Както се шегувахме, статията ще бъде прочетена от една „малка” аудитория от 20-30 милиона. Всичко е въпрос и на мода.
Има какво още да се желае и по отношение на инфраструктурата, като тук искам да подчертая, че не е достатъчно само да се изгради път, но трябват и табели, карти и др. Имам случай с огромна група, която трябваше да посети Ивановския манастир. Там указателната табела насочва в обратна на манастира посока. Тогава ме спаси факта, че реших предварително да отида с кола, за да се запозная с условията. Иначе хотелската ни база е много добра. Как премина компанията Ви през кризата? И.К.: 2006-2008 г. бяха прекрасни. В този период България влезе в ЕС и беше на мода. Най -лошата ни година беше 2009 г. Тази година е много по-добра от предишните три. Едно от обясненията за мен лично е, че хората свикнаха с кризата и просто продължиха да живеят. Другата причина обаче е отливът от основни за западния пазар дестинации- Сирия, Египет, Мароко, Тунис и Гърция. Нашият шанс е да се възползваме от това отдръпване, да вземем тази ниша. Имаме условия за това. Нужна е просто добра държавна стратегия, а не просто говорене поотделно в бранша. Балкански туристически пакет може ли да привлече претенциозните западноевропейци? И.К.: Ние вече имаме такова сътрудничество с Румъния. Обикновено френските туристи са по една седмица у нас и една в северната ни съседка. С румънските колеги се координираме за транспорта - откъде да бъде изпратен автобуса, който ще ги превози от едната в другата държава. Това е добър вариант, защото западноевропейският турист получава възможност на близко разстояние да се запознае с две различни култури. Трябва да подчертая, че французите, с които работя предимно, не ни познават. Когато ги попитам защо са дошли в страната ни, те отговарят: „защото нищо не знаем за вас”. Т.е. идват, водени от любопитството и авантюризма си, но не и за нещо конкретно. Радостното е, че веднъж посетили България, те са готови да се върнат. Бих казала, че 99% остават учудени и приятно изненадани, защото не са очаквали толкова приятно изживяване. Правите анкети с туристите, преминали през Вашата агенция, какво показват те? И.К.:Най-много се харесва българската кухня. И това е голямата изненада. Тези хора, които имат силни кулинарни традиции (французите- бел.р.), са изключително очаровани от нашата кухня. Макар че е по-еднотипна, ние се опитваме да осигурим на нашите гости разнообразна и автентична храна. В този смисъл, излъчването на специфична кухня за всеки български регион ще им даде характерен, уникален образ. След това на местно ниво може да се доразвиват определени продукти. В България няма брандиране, страната ни няма лице.
Има проблем и с туристическите услуги, по-конкретно хората, които работят в хотелите, ресторантите и за самите културни паметници. Туристите преценяват като средно нивото на обслужващия персонал. Какъв е интересът към културно-историческото ни наследство? И.К.:За западноевропейските туристи то е напълно неизвестно. Няколкото изложби напоследък в Париж на тракийско изкуство допринасят за нашия имидж, те са добра визитна картичка. Важно е да се знае, че тези изложби са посещавани от една по-отбрана публика. Французите са №1 в културния туризъм, имат пътешественически традиции и България би била интересна за тях. Трябва да положим повече усилия в тази посока, а не да привличаме най-бедните туристи.
Tweet |
|
Още от рубриката
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg