АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Турция ще стимулира покупката на електромобил
Иван Костов, ИКЕМ
Турция си поставя високи цели за развитие на електрическата мобилност в страната. Въведени бяха правителствени стимули за насърчаване, включително намаляване на специалния данък върху потреблението (ÖTV) за електрически и хибридни превозни средства, като новата правна регулация от 2020 г. обхвана и електрическите скутери. Тази 2020 година беше ключова и за турската индустрия за ЕПС и първата местна марка превозни средства - Turkish Automobile Joint Venture Group (TOGG), състояща се от Zorlu, Anadolu Group, Turkcell и др.
Развитието на индустрията с електрически превозни средства (ЕПС/EV) в Турция се нуждае от силна инфраструктура и подкрепяща клиентска схема, за да увеличи 100% електрически задвижваните автомобили от скромния брой 2500, използвани между 2011 и 2020 г. Общият брой регистрирани превозни средства в Турция през 2021 г. достигна 21 000 000 броя. На този фон продажбите на електрически автомобили към момента остават ниски.
Броят на ЕПС и интересът към тях обаче нарастват бързо. Турското правителство обяви план за действие за насърчаване на използването на електромобили, включително разширяване на настоящите данъчни стимули и планирано ново законодателство.
В момента Турция няма всеобхватно законодателство за електромобилите. Въпреки това, за да се подготви инфраструктурата и за да може да се поддържа разпространението и използването на електромобили, от 2018 г. влязоха в сила правилата и процедурите относно зарядните станции, инициирани от EMRA (Регулаторния орган на енергийния пазар).
Другите подзаконови разпоредби относно EV са:
Съгласно Наредбата за местата за паркиране, поне едно от всеки петдесет паркоместа трябва да има станции за зареждане на EV на платени паркинги от страната на улиците и в търговските центрове.
По същия начин, съгласно Наредбата за регулациите за планирания ландшафт, съоръженията за зареждане на EV ще бъдат инсталирани на паркингите, бензиностанциите и други подходящи места с положителното съгласие на съответното електроразпределително дружество.
Стимули:
За EV и хибридни превозни средства, специалният данък върху потреблението (ÖTV) е намален за два класа EVs:
от 90% на 45% за автомобили с обем не повече от 1800 cm3 и мощност на електродвигателя не повече от 50kW;
от 180% на 90% за автомобили с обем не повече от 2500 cm3 и мощност на електродвигателя не повече от 100 kW.
Съгласно Националния план за действие за енергийна ефективност (2017-2023 г.), ще бъде разработен диференциран данъчен режим, базиран на разхода на горивото и емисиите на въглероден диоксид. Сегашната данъчна система за моторни превозни средства ще бъде променена, така че превозните средства с ниски емисии на въглероден диоксид да получават данъчни предимства. Системата ще бъде въведена така, че по-старите превозни средства да плащат по-висока данъчна ставка, като се вземе предвид балансът между покупателната способност и въздействието върху околната среда.
Зарядни станции:
Броят на зарядните станции се увеличава всяка година. През 2017 г. десет частни компании стартираха с общо над 1500 станции. В допълнение, инфраструктурата и стандартите, необходими за изграждането на зарядни станции за хибридни и електрически превозни средства, ще бъдат определени в предстоящото законодателство.
Обществен транспорт:
Турция започна да произвежда автобуси за обществен транспорт. TEMSA, част от Sabancı Holding, и ASELSAN, водещата турска компания за отбранителна индустрия и част от фондацията на турските въоръжени сили, разработиха съвместно първите сто (100) местни електрически автобуси за обществен транспорт.
Основни субекти:
Правителствени органи - Министерството на енергетиката и природните ресурси (MENR) и EMRA са органите, които формулират и прилагат политики в подкрепа на енергийните пазари.
EMRA е упълномощена да издава лицензи за производство на електроенергия, включително, но не само, лицензи за електроенергия, наблюдава прилагането на съответните правила и гарантира, че притежателите на лицензи за производство на електроенергия спазват правилата. EMRA определя процедурите, свързани с внедряването на EV зарядни станции - инсталиране, експлоатация и доставка на електроенергия на EV през тези станции.
Електроразпределителните дружества (регионално базирани и частни компании, общо 21) са задължени или ще действат като системни оператори и ще разрешават доставката на електроенергия за съоръжения за зареждане на EV, които ще бъдат инсталирани на места като паркинги и бензиностанции.
Университетите играят огромна роля, като проектират и разработват проекти за популяризиране на EV. Например, студенти от един турски университет проектираха електромобил, който е изцяло домашен дизайн с батерия от шест киловата. Автомобилът може да достигне скорост от 110 километра в час.
Основни предизвикателства:
От гледна точка на клиента, пречките пред притежаването на EV включват:
Зарядни станции - Въпреки че броят на зарядните станции се увеличава в големите градове, те все още не са много често срещани в малките градове или по пътищата на дълги разстояния между големите градове.
Законодателство - EV се насърчават в Турция, но все още има несигурност по отношение на прилагането на разпоредбите относно EV.
Данъци - Въпреки че има данъчни стимули за EV, все още не е благоприятно клиентите да се ангажират с пазара на EV, докато покупните цени и общите разходи за поддръжка на EV са все още по-високи от превозните средства на газ.
За турските потребители все още е трудно да се информират адекватно за пазара на електромобили, например кои автомобили и други превозни средства се предлагат на пазара, техните характеристики, сравнения и т.н.
Обозначенията за различните видове електромобили може да намерите в линка: ИКЕМ - Индустриален клъстер Електромобили (emic-bg.org)
Tweet |
|