АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Търговците не зачитат правата на потребителите в България
Повече от 7 от всеки 10 респондента смятат, че потребителите в България са по-малко защитени в сравнение с потребителите другаде в ЕС (72%), показват резултатите от изследването на Галъп Организейшън, Унгария по поръчка на Европейската комисия, Генерална Дирекция „Здравеопазване и защита на потребителите”, предава агенция Фокус.
Приблизително един от шестима (16%) вярва, че се ползва от същото ниво на защита на потребителите, както и жителите на останалите страни-членки на ЕС; 2% имат впечатлението, че българските потребители са по-добре защитени от тези в другите страни-членки на ЕС. Един на 10 респондента не знае как да оцени ситуацията в България, в сравнение с останалата част от ЕС. 36-45-годишните респонденти са по-критични относно нивото на защита на потребителите в България отколкото 21-35-годишните.
Участниците са еднакво негативни, когато оценяват дали българските търговци и доставчици на услуги зачитат правата на потребителите. Повече от 8 от всеки 10 души смятат, че българските търговци и доставчиците на услуги зачитат правата на потребителите по-малко от своите колеги в останалите страни-членки на ЕС (82%). Само 7% смятат, че те зачитат правата на потребителите в еднаква степен като техните колеги в ЕС и само 1% смятат, че те зачитат правата им повече. Около 1 на 10 респондента не знае как да оцени ситуацията или не дава отговор (9%).
Осем от всеки 10 респондента смятат, че потребителските им права не се зачитат, а подобен брой считат, че българската правна система не е ефективна в наказването на компаниите, които подвеждат или мамят клиентите (81%); 8% от респондентите са на мнение, че правната система е ефективна в подобни случаи. Малко над 1 от 10 респондента (12%) не знае как да оцени ефективността на българската правна система или не дава отговор. По-възрастните респонденти имат малко по-малко доверие в българската съдебна система, когато става въпрос за справяне с компаниите, които подвеждат и мамят своите клиенти.
Респондентите живеещи в градовете или в столицата и най-образованите, по-често коментират, че нивото на защита на потребителите в България е същото или по-ниско, отколкото в другите страни от ЕС, че търговците (продавачите) зачитат правата на потребителите по-малко, в сравнение с търговците в другите страни на ЕС. Тези също така са критични относно ефективността на българската правна система, когато става дума за наказание на продавач или дистрибутор на неизправни продукти или услуги.
Tweet |
|