EUR 1.9558
USD 1.8784
CHF 2.1094
GBP 2.3506
CNY 2.5920
you tube
mobile version

Удължен срок за проекти за саниране

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Удължен срок за проекти за саниране

mail15:02 | 18.01.2024прегледи 698 коментарикоментари 0


Срокът за кандидатстване по процедура "Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на жилищен сграден фонд – Етап II" е удължен до 17:00 часа на 29 февруари 2024 г. , съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството. 

Документите по процедурата за кандидатстване остават същите, като за Етап I. Новите срокове предвиждат Сдруженията на собствениците да подадат необходимите документи в общините до 10 февруари 2024 г.

Към основния пакет документи трябва да се приложи допълнително решение на Общото събрание на етажната собственост, че съсобствениците са съгласни да осигурят 20 на сто съфинансиране за изпълнение на мерките за енергийна ефективност.

До края на работния ден на 29 февруари общините следва да подадат окомплектованите документи за всяка сграда в ИСУН.

Предстои до 1 февруари местните власти да обявят графика за подаване на заявленията към тях – както на интернет страницата на общината/района, така и в поне една местна медия.

Удължаването на срока за подаване на проекти дава възможност на гражданите, които са останали в резервния списък с предложения по Етап I да кандидатстват във втория етап на процедурата, посочват от Министерството. В този случай те имат предимството, че документите им вече са разглеждани и евентуално установените пропуски в тях са отстранени.

Съсобственици в блокове, които досега не са заявили желание за участие в програмата, също могат да го направят.

Със средствата от Националния план за възстановяване и устойчивост в Етап II ще се финансират до 80 на сто от инвестициите за изпълнение на предписаните дейности при провеждане на енергийните обследвания. Останалите 20 на сто от общия размер на средства трябва да бъдат осигурени от съсобствениците, за което те трябва да са взели решение на проведено от тях общо събрание.

Размерът на средствата от Националния план за възстановяване и устойчивост за Етап II е 282 470 400 лв. Заедно с необходимото задължително съфинансиране от над 70 млн. лв. общият размер на разходите, които могат да бъдат финансирани, ще достигне 353 млн. лв. Данните от извършеното класиране по Етап I показват, че с този ресурс ще може да бъдат обновени около 250 многофамилни жилищни сгради. Предварителните разчети от първия етап на процедурата сочат още, че средната стойност на инвестицията на един блок е около 1,5 млн. лева с вкл. ДДС, а средната стойност на разгъната застроена площ (РЗП) е 4400 кв. м. Така самоучастието от 20 на сто в Етап II на процедурата по ПВУ за апартамент от 60 кв. м в блок с РЗП 4400 кв. м би излязло средно около 5100 лева на домакинство.

Кандидатите за участие в процедурата е необходимо да осигурят и в процеса на изпълнение да платят 20 на сто от всички разходи за обновяване на блока им. Членовете на сдруженията на собствениците могат да набавят необходимото собствено финансиране изцяло със собствени средства или чрез използването на различни финансови инструменти, разработени и предоставени от частни участници на пазара, например чрез ЕСКО договор с финансова или друга организация или чрез договор с електроразпределително дружество, което е разработило и предоставя инструменти за финансиране на разходи за енергийна ефективност.

Целта на инвестициите, които ще бъдат направени, за да се изпълнят предписаните мерки за всяка одобрена по процедурата сграда, е да се постигне минимум 30 на сто спестяване на първична енергия и клас на енергопотребление "В". Те ще се доказват с изготвена от сертифициран енергиен одитор оценка, проведена след приключване на необходимите строително-монтажни работи. Затова от Министерството обръщат внимание, че всички получени средства ще подлежат на възстановяване, в случай че заложените индикатори за даден блок не бъдат постигнати.

Дейностите и по втория етап на програмата ще се изпълняват във всички 265 общини в страната. С цел избягване на концентрация на средствата и постигане на по-добро териториално разпределение на предоставения ресурс той е разпределен между шестте района за планиране, като за всеки един от тях е заложен лимит на безвъзмездната финансова помощ в размер до 47 078 400 лв. Трябва да се има предвид обаче, че това не е гарантиран бюджет, посочват от ведомството.

Експерти и граждани са заявявали нееднократно позиция, че е необходима по-добра поддръжка на жилищните блокове. Грижата за състоянието на частните имоти е ангажимент на техните собственици. По тази причина гражданите не следва да възприемат себе си само като собственици на жилища, а и като съсобственици на обща собственост в многофамилните жилищни сгради, изтъкват от МРРБ. От Европейската комисия дадоха ясни индикации при разработването на процедурата, че няма да бъдат предоставени допълнителни средства за финансиране на проекти, които да се изпълняват със 100 процента безвъзмездна финансова помощ, напомнят от ведомството. В случай че бъде установен интерес към процедурата, надвишаващ разполагаемия бюджет, страната ще бъде в добра позиция да поиска допълнителни средства за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради при договарянето на средствата от RePowerEU.  

От МРРБ напомнят, че съгласно Закона за енергийната ефективност сертификатът за енергийни характеристики на сграда в експлоатация е със срок на валидност до 10 години. Във връзка с това могат да се използват вече изготвените сертификати за енергийна ефективност на сградите за подготовката на необходимите документи и участие в процедура "Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на жилищен сграден фонд – етап II", както и в други програми, които се разработват и ще бъдат обявени от министерството и които също ще се изпълняват със самоучастие на гражданите, а не със 100 процента безвъзмездна финансова помощ.

Процедурата "Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на жилищен сграден фонд – Етап I" започна на 20 декември 2022 г., като документи по нея до крайния срок 31 май 2023 г. подадоха 3068 сгради. Бюджетът на процедурата по Етап I е 1 129 881 600 лв. с ДДС. Средно внедряването на мерки за енергийна ефективност излиза 1,5 млн. лв. с ДДС на сграда. Средствата по процедурата на Етап I могат да покрият разходите за 756 сгради, които бяха одобрени за финансиране.

През последните дни кметове на редица общини изразиха недоволство от начина на подбор на проектите на тази процедура, както и съмненията си за фалшиви енергийни обследвания, необходими при кандидатстването. Сред предложенията на местната власт имаше такива за преразглеждането на процедурата, както и за това държавата да осигури 100 процента финансиране на енергийното обновяване на всички сгради в страната, останали в резервния списък. В телевизионно интервю в края на миналата седмица министър Цеков посочи, няма възможност за рестарт на програмата, нова методика и оценка, защото изискването на Плана за възстановяване и устойчивост е всички дейности да са приключени до края на 2026 г.  "Съветвам всеки гражданин да посочи конкретен сертификат за конкретна сграда, в които счита, че данните са манипулирани. В този случай с огромен ентусиазъм ще предоставя този сертификат на контролния орган - Агенцията за устойчиво енергийно развитие и Европейската прокуратура, защото манипулирането на данни означава документна измама, насочена за неправомерно усвояване на евросредства. До този момент нямаме нито един конкретен сигнал за манипулиране на данни в енергийните сертификати“, каза в интервюто си министър Цеков.  


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Общини: Четири истории за успеха

06:58 | 07-08-24 | 1814