EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Украйна иска БГ сирене и мляко

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Украйна иска БГ сирене и мляко

mail13:30 | 04.11.2013прегледи 3055 коментарикоментари 0


През 2012 г. продължава тенденцията от предходните шест години на постепенно нарастване на износа на мляко и млечни продукти. По предварителни данни на НСИ, реализираният общ износ на мляко и млечни продукти през 2012 г. възлиза на 46 692 тона, като бележи ръст от 16% в сравнение с предходната година. Поради малко по-ниската средна експортна цена (с 5%), общата стойност на износа за годината нараства с около 10% спрямо 2011 г. до $123 320 хил. При почти всички категории млечни продукти се отчита нарастване на износа спрямо 2011 г. - с между 2,2% и 2,5 пъти. Единствено при маслото и млечните мазнини се наблюдава съществено намаление – с 27,6%. Предпоставка за реализирането на по-голям износ през годината са нарастването на промишленото производство на повечето млечни продукти, както и високите експортни цени, на които се реализират те на външните пазари. Прилаганите няколко програми за популяризиране на български млечни продукти (бяло саламурено сирене, кашкавал и кисело мляко) на международните пазари, съфинансирани от ЕС, също допринасят за нарастване на износа.
Над 83% от общия износ на мляко и млечни продукти за годината е за ЕС. Количествата, насочени за Съюза нарастват със 17,3% спрямо 2011 г., достигайки 38 830 тона, реализирани основно в Гърция (19 149 тона), Румъния (10 289 тона), Германия (2 270 тона) и Испания (2 101 тона).
Износът на мляко и млечни продукти за трети страни също бележи ръст спрямо предходната година – с 10%, до 7 862 тона. Основни контрагенти на страната остават САЩ (2 974 тона), Ливан (1 681 тона), Австралия (1 523 тона), Молдова (277 тона), Канада (267 тона) и Русия (216 тона), като са изнасяни предимно бяло саламурено сирене от овче и краве мляко и кашкавал.
Износ на мляко и млечни продукти през 2012 г. по страни, тона
zoom_sss
Около половината от общо изнесеното количество мляко и млечни продукти през 2012 г. се формира от сирена и извара, в т.ч. пресни сирена и извара, бяло саламурено сирене, кашкавал и др.) - 23 494 тона. Това е с 2,2% повече спрямо предходната година, като средната експортна цена нараства с 3,5%. Утвърдените традиции на производство и добрите вкусови качества на българското саламурено сирене и кашкавал ги правят търсени както на вътрешния, така и на външните пазари. Основни дестинации и през 2012 г. са Гърция (7 943 тона), Румъния (3 319 тона), САЩ (2 973 тона), Германия (1 930 тона), Ливан (1 672 тона), Австралия (1 523 тона) и Испания (966 тона).
През 2012 г. са изнесени 6 070 тона бяло саламурено сирене от овче и биволско мляко, което е с около 11% повече в сравнение с предходната година. При износа на бяло саламурено сирене от краве мляко се отчита леко намаление с 2,7% спрямо 2011 г., до 5 363 тона.
В рамките на годината е осъществен износ на 5 287 тона пресни сирена (с незавършено зреене, вкл. извара и сирене от суроватка) и 3 701 тона кашкавал (от овче и краве мляко) – с 3% по-малко в сравнение с 2011 г.
Структура на износа на мляко и млечни продукти през 2012 г.
zoom_sss
При втората по значимост група в структурата на износа на млечни продукти - заквасени млека и сметана, вкл. мътеница, кисело мляко, заквасени млека и сметана, с добавки и ароматизирани десерти и др.) - се отчита 19,4% ръст на изнесените количества спрямо предходната година, до 8 136 тона (около 17% от общия износ), при 5,1% по-ниска средна износна цена. Над половината от износа е насочен за Гърция (4 799 тона). Сравнително големи количества са доставени в Унгария (1 489 тона) и Италия (1 168 тона). Износът на неконцентрирани мляко и сметана през 2012 г. се увеличава с 16,6% в сравнение с 2011 г. Основен контрагент за тези продукти остава Румъния, където са реализирани 5 424 тона. По-малки количества са насочени за Гърция (974 тона), Италия (324 тона), Германия (287 тона) и др. През 2012 г. е регистриран над два пъти и половина по-голям износ на суроватка и концентрирани мляко и сметана, реализирани основно под формата на реекспорт. Основни дестинации за тези продукти са Гърция (5 122 тона), Испания (1 099 тона) и Румъния (415 тона).
Износът през 2013 г.
По предварителни данни на НСИ, за периода м. януари – м. юли 2013 г. износът на мляко и млечни продукти е в размер на 26 519 тона, с 0,2% повече спрямо същия период на предходната година. Наблюдава се известно намаление на пратките за ЕС, компенсирано от нарастване на износа за трети страни.
През първите седем месеца на 2013 г. изпращанията на мляко и млечни продукти за ЕС се свиват с около 2,7% на годишна база, до 21 658 тона или около 82% от общия износ за периода. Най-значителни количества са насочени за Гърция (12 197 тона) и Румъния (5 258 тона). Сравнително голям е и износът за Германия (1 328 тона), Унгария (679 тона) и Испания (605 тона).
Износът на мляко и млечни продукти за трети страни за седемте месеца на 2013 г. е в размер на 4 861 тона, с 16% повече в сравнение със същия период на предходната година. Освен за традиционни партньори като САЩ (1 399 тона), Ливан (1 065 тона) и Австралия (708 тона), значително количество е изнесено за Украйна (655 тона). За рязкото увеличение на износа за Украйна вероятно е допринесло участието на България в приключилата през 2012 г. промоционална програма „Европейско сирене, моля”, насочена към пазарите на Украйна и Русия. Износът на сирена и извара през първите седем месеца на 2013 г. възлиза на 12 818 тона, което е с около 3% повече на годишна база. Увеличение спрямо същия период на предходната година се отчита и при износа на неконцентрирани млека и сметана – с 4% до 4 641 тона, концентрирани млека и сметана – четири пъти до 3 448 тона и масло и млечни мазнини – с 24% до 780 тона. Същевременно, износът на заквасени млека и сметана намалява с 10%, до 4 790 тона. Като цяло, през 2013 г. се очаква да продължи тенденцията от последните седем години на постепенно нарастване на износа на мляко и млечни продукти и той да достигне около 48 хил. тона. Предпоставка за реализирането на по-голям износ са високите цени на външните пазари. Прилаганите промоционални програми за популяризиране на български млечни продукти (бяло саламурено сирене, кашкавал и кисело мляко) на международните пазари, съфинансирани от ЕС, също допринасят за добра реализация на външните пазари.
 Източник: МЗХ


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg