АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Управление на парите – ключ към оцеляването
Проучването е проведено от Еconomist Inteligence Unit в началото на2009 сред над 300 висши мениджъри от целия свят, работещи в компании с над 1 млрд. долара годишен оборот. Eто някои факти и изводи от него.
Фактори, определящи бизнес средата в момента
• Увеличава се цената на финансирането.
• Икономическият растеж се забавя. Растежът на нововъзникналите икономики ще е средно около 3.3%.
• Расте безработицата, спада доверието на потребителите. Намаляват печалбите. Правителствена намеса и нови регулации променят eстествената логика на пазара.
• Рискът се разпростира върху акциите на корпорациите и рейтинговите агенции понижават рейтингите и прогнозите за много от тях.
• Много от валутите са нестабилни. Спадат цените на енергийните ресурси и основните стоки.
• Очаква се през 2009 г. да фалират рекорден брой фирми. В Европа са започнали над 200 000 процедури по несъстоятелност, според най-големия застраховател на кредити Euler Hermes. В САЩ се очаква експлозия от фалити. Прогнозите са за банкрут на 62 000 фирми, значително повече от фалиралите през 2008- 42 000.
Влияние на кризата
За година банковият сектор в Европа се е декапитализирал с 65%. Секторът на биотехнологиите е на другия полюс – там практически няма пазарна декапитализация.
Мениджърите виждат предизвикателствата пред бизнеса, родени от кризата, но само 30% казват, че през следващите 12 месеца ще се фокусират върху оцеляването на фирмата си. 70% смятат, че кризата им предлага възможности да развият бизнеса си. 35% отбелязват значителен спад на печалбитe, 22% признават, че този проблем стои пред тяхната компания. 15% отчитат някои подобрения в ефективността на фирмата си през изминалите12 месеца.
Ценовата конкуренция се увеличава за почти всички, но повечето отчитат новите възможности, породени от кризата:
• 40% виждат значително намален риск от навлизане на нови играчи;
• 30% отчитат оттегляне на конкуренти от техния пазар;
• 11% забелязват увеличен брой фалити сред своите конкуренти.
Според анализаторите несигурността не оправдава бездействието, а рискът е възможност, която все още не се използва достатъчно добре. Препоръката, която Ernst & Young дават, е че каквато и да е позицията на компанията, тя се нуждае от сериозни, целенасочени и решителни действия от страна на мениджмънта.
Ключовите въпроси, които задават мениджърите
• Как да реша финансовите си проблеми по-бързо и по-добре от конкурентите си?
• Как да предпазя онова, което имам, така че бизнесът ми да стане по-стабилен?
• Как да получа повече от активите си и да бъда по-добър от средното за сектора?
• Как да преоформя бизнеса си, за да бъда по-бърз и по-успешен?
• Как да използвам новите условия на пазара, за да осигуря ръст и да видя възможности, които конкурентите не виждат?
• Как да направя устойчив бизнеса си, за да съм най-добре подготвен за промените вследствие на кризата?
Отговорите на Ernst & Young
• Парите са от ключово значение
• Време е за скорост – да осигуриш настоящето
• Време е за познание – да запазиш това, което притежаваш
• Време за представяне – да подобриш ефективността си
• Време за промяна – да преструктурираш и пренасочиш бизнеса си
• Време за решителни действия —погрижи се за устойчивото си бъдеще.
Според анализаторите ще успеят онези компании, които използват ситуацията като възможност да създадат основи за устойчив бизнес модел.
Бизнес модел
Успешният бизнес модел в това време е да бъдеш гъвкав по отношение на хората, процесите и технологиите.
• 60% от мениджърите заявяват, че те вече провеждат или планират стратегии за намаляване на персонала.
• 42% отчитат ползите от програмите за рационализиране на компаниите.
Войната за таланти не спира и в кризисните времена, напротив привличането на таланти става приоритет и конкурентно предимство след кризата. Бюджетите за развитие на нови продукти, технологии и иновации се намаляват, за да се свият разходите. Опитът от предишни кризи сочи, че онези, които имат фокусирани инвестиционни програми, излизат от трудния период по-бързо отколкото конкурентите си.
Инвестиции в лоялността на клиентите
Проучването сочи, че рецесията осигурява добри възможности за развитие и поощряване на лоялността на клиентите към марката.
Възможностите на развиващите се пазари
Въпреки прогнозите, че през 2009 те ще отчетат забавено развитие, очакванията са, че тези пазари ще отбележат ръст от около 5% за разлика от най-развитите. Бизнесът трябва да се възползва от това.
Време за действие
Във несигурността мнозина чакат утрешният ден да им донесе повече яснота за риска. В проучването се вижда и другото мислене – мениджъри, които предприемат действия за преодоляване на кризата. Според Ernst&Young днес е време за виртуозите в мениджмънта.
План за действие
• Подобрете ликвидността, възможностите и перспективите за успех.
• Проучете отражението на кризата върху клиентите, доставчиците и конкурентите си.
• Изяснете си ситуацията и възможностите, които тя ви дава.
• Сега е време за сериозно управление на риска.
• Фокусирайте се върху дейността на своя екип и върху своите активи.
Tweet |
|