АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Фамилният бизнес върху златна мина
Новото проучване на KPMG International „Фамилен бизнес: Финансиране на растежа чрез частни инвеститори” дава алтернативна идея за финансиране на фамилния бизнес, а именно привличането на лица със значително благосъстояние като частни инвеститори.
Семейните фирми създават повече от 70% от глобалния БВП (по данни на Family Firm Institute), но независимо от това, по мнението на много от тях, възможностите за набиране на капитал и намирането на стратегически партньор са предизвикателство.
Според проучването, 58% от фамилния бизнес в глобален мащаб търси външно финансиране, за да осъществи инвестиционните си планове, като традиционните начини за това често изискват сериозни компромиси. При използване на рисков капитал е вероятно да бъде предпочетена продажба на цялата фирма при излизане от инвестицията с цел максимизиране на стойността, а стратегическите корпоративни инвеститори често търсят осигуряване на пълен контрол в дългосрочен план. Поради тези специфики е възможно много семейни фирми да не успеят да реализират в максимална степен потенциала си за растеж.
KPMG открива един недооценен източник на финансиране за фамилния бизнес чрез лицата със значително благосъстояние. В света има приблизително 14 милиона такива лица, които разполагат със средства в размер на $53 трлн. (по оценка на Capgemini за 2014 г.). Много от тях имат както опит във фамилния бизнес, така и сериозен инвестиционен капитал. Резултатите от проучването показват, че водещите приоритети на частните инвеститори и на фамилния бизнес се припокриват, а това е потенциална възможност и за двете страни.
• 44% от лицата със значително благосъстояние вече са инвестирали във фамилен бизнес, като огромното мнозинство (95%) казват, че за тях това е бил положителен опит в сравнение с другите им инвестиции.
• 60% от тези лица търсят инвестиции с разумен риск и възвръщаемост и се насочват към дългосрочното повишаване на стойността на капитала. Подходящо решение е инвестицията във фамилен бизнес.
• Повече от три четвърти от участниците в проучването (76%) посочват, че членове на семейството запазват мажоритарен дял от бизнеса.
С какво това проучване е интересно за България?
„Фамилният бизнес е важен ресурс в българската предприемаческа среда и има стратегическа роля за икономическото развитие на страната. Засилващата се международна икономическа интеграция предоставя нови възможности, включително да привлече като инвеститори лица със значително благосъстояние от различни точки на света с цел финансиране на дългосрочен растеж,” казва Гергана Мантаркова, управляващ съдружник в „КПМГ България” ООД.
„В Германия и Испания, например, вече е налице естествен съюз между фамилния бизнес и частните инвеститори. Фирмите съумяват да получат финансиране без притеснения от загуба на контрол и независимост, както и сериозни нефинансови предимства.
Динамиката във взаимодействието между тези два свята е интересна. За да могат да работят успешно заедно, фамилният бизнес и потенциалните частни инвеститори трябва да спазват определени правила. Използвайки широката мрежа от контакти и опита на KPMG в глобален мащаб, професионалистите на „КПМГ България” могат да помогнат на български фамилни фирми в активното им позициониране в страната и чужбина и при търсене на потенциални чуждестранни частни инвеститори, с които да изградят дългосрочни и устойчиви взаимоотношения с добавена стойност.”
За проучването: KPMG в сътрудничество с Mergermarket проведе проучване сред 125 семейни фирми във връзка с видовете инвестиции, които са им необходими, инвеститорите, които предпочитат, и предходния им опит с инвестиции от частни инвеститори. В изследването участват и 125 лица със значително благосъстояние, на които са зададени въпроси за инвестиционната им стратегия и как тя би съвпаднала с фамилния бизнес.
Tweet |
|