АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Фамилният бизнес устойчив дори и в криза
„Фамилният бизнес в България е млад и в голямата си част се управлява от т.нар. „първо поколение”. Това заяви Алфонсо Либано, който е представител и на една от най-богатите испански фамилии и вицепрезидентът на GEEF - Европейската мрежа на фамилните организации. „Нашите колеги тук тепърва ще се сблъскват с най-сериозното предизвикателство пред фамилните компании – мотивирането на наследниците. Защото световната практика в областта сочи, че едва 15% от компаниите, избрали външни за фамилията мениджъри или превърнали се в публични, продължават да се развиват успешно”, е мнението на Либано.
Семейните компании са по-слабо уязвими във времена на икономическа криза, защото собствениците имат по-висока мотивация за запазване на активите си в сравнение с назначените мениджъри. До този извод стигнаха представителите на родната и европейската организация на фамилния бизнес по време на работна среща, която се проведе в Сандански. Освен това фамилните компании стават все по-предпочитани работодатели – служителите чувстват по-голяма сигурност, когато знаят за кого точно работят, търсят и вече намират все повече възможности за развитие и растеж във фамилните компании.
Въпреки че повечето компании са отчели намаляване на печалбите от началото на световната икономическа криза, семейните дружества се оказват по-стабилни и устойчиви от публичните, тъй като личният интерес е по-силен водещ фактор от „успешното представяне”, за което назначените управители се грижат.
А добрите финансови резултати контрастират на факта, че в повечето държави над 40% от всички семейни компании се занимават с „Производство”, „Строителство” или „Търговия на едро и дребно” – едни от най-силно засегнатите от кризата сектори на икономиката.
Данните сочат, че семейните фирми са по-устойчиви, защото планират по-дългосрочно и далновидно, без да търсят бърза възвращаемост на инвестициите и печалба на момента. За тях не е проблем, ако една инвестиция се възвърне след 5-10-15 години, когато те ще предадат компанията силна в ръцете не следващото поколение. По-внимателни и консервативни са с инвестициите и си заделят повече резерви, на които да разчитат по време на криза.
България е първата страна от Източна Европа, която стана член на FBN (Family Business Network) и GEEF.
Tweet |
|