EUR 1.9558
USD 1.8157
CHF 2.0822
GBP 2.3511
CNY 2.5324
you tube
mobile version

Фармацевтиката печеливш сектор и в криза

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Фармацевтиката печеливш сектор и в криза

mail14:15 | 16.09.2010прегледи 1856 коментарикоментари 0


Мария Черешева, Инфосток.
През първото полугодие на 2010 г. основните фармацевтични публични компании на българския пазар отчитат общо 42.253 млн. лв. нетна печалба, показват публикуваните им междинни отчети. Независимо от рецесията и негативните прогнози за 2010 г., реализираната печалба на седемте публични фармацевтични дружества - Софарма АД, Българска роза Севтополис АД, Биовет АД, Медика АД, Септона България АД, Момина крепост АД и Унифарм АД - е със 73.74% по-висока от тази през първите 6 месеца на 2009 г.

Също така прави впечатление, че нито едно от дружествата не е реализирало загуба през отчетния период, независимо, че при някои има значителен спад на печалбата. Това потвърждава очакванията на някои анализатори, според които, за разлика от секторите на частния бизнес като строителството и продажбите на дребно, фармацевтиката ще усети по-слабо удара на негативния тренд на икономиката. Обратно на прогнозите на анализаторите, последните данни на Националния статистически институт показват, че най-значителен спад през юли тази година, спрямо предходния месец в преработващата промишленост, се наблюдава в производството на лекарствени вещества и продукти - с 27.2%.

При голяма част от дружествата обаче положителният финансов резултат става възможен благодарение на сериозна оптимизация на разходите, изключение от което прави Софарма, чиито разходи са скочили с над 20%.

Дружества

С най-значителна печалба за първото полугодие е Софарма АД, която притежава акционерен капитал в Българска роза Севтополис (49.91%), Медика (5.21%), Момина крепост (46.98%) и Унифарм (1.77%). Дружеството е реализирало нетна печалба в размер на 25.710 млн. лв., което е с 27.52% повече от първото полугодие на 2009 г., сочи публикуваният консолидиран отчет на дружеството за периода януари-юни 2010 г. Най-голям принос за това имат приходите от продажби, които са нараснали с 23% до 292.814 млн. лв. Около 80% от продадените продукти са от групата на таблетните и ампулните форми.

Основният пазар на Софарма е българският, продажбите на който формират 67% от приходите от продажби. Въпреки това дружеството посочва в междинния си доклад, че значителният ръст на нетната печалба идва от скока в износа, чийто обем е нараснал с 37%. Най-значителен ръст на изнесените продукти спрямо първото полугодие на 2009 г. Софарма отчита на украинския (73%) и руския пазар (28%).

Като фактор за положителната тенденция в продажбите и приходите дружеството посочва и успешната политика по управление на разходите. Те обаче са нараснали спрямо същия период на 2009 г. с около 23%, като от Софарма обясняват това с ръста в продажбите и разходите за външни услуги и за заплащане на персонала.

Към днешна дата емитираните от дружеството акции са 132 000 000 броя с номинална стойност 1 лв. Последната сделка с акции на Софарма на БФБ-София е от 14.09.2010 г. на цена от 3.94 лв. за брой. Пазарната капитализация на Софарма възлиза на 520 080 000 лв.
Сред отличниците по реализирани нетни консолидирани печалби са дъщерното дружество на Софарма АД, Българска роза Севтополис АД и Биовет АД. Производителят на ветеринарни продукти Биовет отчете в консолидирания си отчет за полугодието нетна печалба в размер на 5.344 млн. лв при 1. 532 млн. за същия период на предходната година. Ръстът от близо 3.5 пъти е най-висок сред разглежданите фармацевтични дружества.

Нетните приходи от продажби на Биовет АД, които формират 99.68% от всички приходи на фирмата, възлизат на 61.570 хил. лв, или с 3.72% повече на годишна база. В същото време дружеството е успяло да намали общите си разходи с 4.4%.

Биовет е едно от публичните дружества с най-добра пазарна капитализация на БФБ-София. Последната сделка с акции на дружеството е от 13.09.2010 г. при цена от 7.65 лв. за брой. Пазарната капитализация достига 51 892 842 лв.

През първото полугодие на годишна база нетната печалба на Българска роза Севтополис АД също нараства значително - 3.45 пъти спрямо същия период на 2009 г. до близо 1.1 млн. лв. Нетните приходи от продажби на дружеството възлизат на 7.676 млн. лв., при ръст от 15.32%, показва публикуваният неконсолидиран отчет за полугодието.

В междинния доклад за дейността си компанията посочва, че печалбата й най-вече се дължи на увеличения обем на приходите от продажби на таблетни форми (11.6%) и на фитохимичните субстанции (38%), както и на промените в пазарните цени на фармацевтичния пазар. Общите разходи за отчетния период са нараснали с 4.27% спрямо предходния до 6.908 млн. лв.

Инвеститорите на БФБ-София също обръщат внимание на акциите на Българска роза Севтополис АД, макар че тези на компанията-майка Софарма АД са далеч по-ликвидни. Последната сделка с акции на дружеството е от 13.09.2010 г. на цена от 1.48 лв. за акция. Към момента пазарната му капитализация възлиза на 17 856 828 лв.

Съществен спад в нетната печалба за полугодието отчита другото дъщерно дружество на Софарма - Момина крепост АД. Докато през първите 6 месеца на 2009 г. производителят на медицински изделия за еднократна употреба е реализирал печалба в размер на 176 хил., тази година тя е с печалба от едва 3 хил. лв. С малко над 5% са се понижили и нетните приходи от продажби, които възлизат на 2.39 млн. лв. в края на юли 2010 г. Лек спад се наблюдава при разходите за дейността - с 0.25% на годишна база.

В последните дни цената на акциите на Момина крепост АД се повиши леко до 1.94 лв. за брой на 13.09.2010 г. на БФБ-София. Пазарната капитализация на дружеството е 3 280 897 лв.

Независимо, че отчита положителен финансов резултат за първото полугодие на 2010 г., другото фармацевтично публично дружество със спад в нетната печалба е Септона България АД. Компанията, чието производство е ориентирано изключително в границите на Европейския съюз, е реализирала 995 хил. лв. чиста печалба през първите 6 месеца на годината или с 15.32% по-малко, отколкото през същия период на 2009 г. Това се дължи на факта, че въпреки че Септона е успяла да минимизира общите си разходи с 28.17%. В същото време дружеството понася и над 27% намаление на нетните приходи от продажби - на 6.641 млн. лв. през първата половина на тази година.

Компанията е емитирала 2 642 900 акции с номинална стойност 1 лв., но засега няма сключени сделки с тях на БФБ-София.

За разлика от Септона и Момина крепост, Унифарм, която през първите 6 месеца на миналата година е приключила с нулев финансов резултат, през първото полугодие на тази година компанията постига чиста печалба в размер на 1.144 млн. лв. Дружеството е увеличило нетните си приходи от продажби с 5.54% до 9.054 хил. лв., като междувременно е свило общите си разходи с над 8%.

Последната сделка с акции на Унифарм на БФБ София е от 13.09.2010 г. на цена от 6.60 лв. за брой. Пазарната капитализация на дружеството е 6 600 000 лв.

Медика АД е реализирала с близо 65% по-висока нетна печалба през първото полугодие на 2010 г. При нетните приходи от продажби има спад от 8.24% до 5.841 хил. лв. Това се дължи на значителния спад в износа - 31% спрямо същия период на 2010 г., който в междинния доклад на дейността си дружеството обяснява с отложени продажби за износ, след чиято реализация се очаква спадът да бъде компенсиран. Същевременно обаче расте потреблението на продуктите на Медика на вътрешния пазар както по отношение на лекарствените средства, така и на превързочните материали, като общият ръст спрямо първата половина на 2009 г. е 11%. Затова и до края на годината, независимо от дълбоката криза, дружеството планира да пусне на пазара нови продукти, като акцент се поставя върху кардиологичните продукти, където се очаква нов ръст на потреблението.

От консолидирания отчет на Медика за първото полугодие става ясно също така, че компанията е намалила разходите с близо 13%. Най-значителен е спадът на разходите за лихви, но като цяло се наблюдава намаление в почти всички категории разходи.

Последната сделка с акции на дружеството на БФБ - София е от 31.08.2010 г. при цена от 1.85 лв. за брой. Като цяло цената на акциите на Медика се движи между 1.85 и 1.95 лв. през последните месеци. Пазарната капитализация на дружеството възлиза на 18 627 077 лв.

От Междинните доклади за дейността на публичните фармацевтични дружества става ясно, че повечето от тях са инвестирали в технологична и изследователска дейност, както и в подобряване на продукцията чрез обновяване на съоръженията. От компаниите посочват също така, че въпреки неблагоприятната картина на българската икономика, до края на годината те възнамеряват да внедрят нови продукти на пазара. Тези тенденции в момент, в който множество фирми преустановяват дейност или съкращават персонал, за пореден път показват, че дори и в условията на криза фармацевтиката остава сектор със стабилни финансови показатели. В същото време обаче, проблемите с реформата в здравеопазването и нарастващите задължения на болниците, които за жалост се отразяват най-вече върху бюджета на крайните потребители - пациентите, може да се окажат сериозно предизвикателство и за фармацевтичните компании.

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg