АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Фермерски пазари на паркингите на веригите
Търговските вериги предлагат да обособят фермерски пазари с български производители на паркингите си. Около това предложение се обединиха Сдружението за модерна търговия и представителите на търговските вериги. Това стана по време на видеоконферентен разговор с министъра на земеделието, храните и горите Десислава Танева, иницииран от Сдружението за модерна търговия. Частните оператори могат да поемат този крактосрочен ангажимент във всеки обект, където имат паркинг, като предоставят площ от него, на която родни производители да предлагат продукцията си. Срокът за осъществяване на тези пазари да бъде обвързан с извънредното положение в страната.
,,Няма да отстъпим от искането си в търговските вериги да присъства българско местно производство. Действията на Министерството са насочени в подкрепа на българското производство, на малките и местни производители и запазване на поминъка им“, заяви министър Танева. Местната българска продукция е по-свежа, по-прясна и по-позната, тя е част от местния бит и култура. Потребителите трябва да имат право на достъп до местното производство, а техен е изборът какво ще предпочетат. Десислава Танева коментира, че предложението на търговските вериги ще бъде включено в предложенията на МЗХГ и изпратено до браншовите организации в сектор „Земеделие“ за становище. По него ще бъде даден срок до петък, когато окончателно ще се оформи проектното предложение за подкрепа на местно производство.
По искане на Сдружението за модерна търговия още бе създадена работна група между МЗХГ и търговските вериги. Нейн председател е директорът на дирекция „Политики по агрохранителната верига“.
От Сдружението за модерна търговия подчертават, че по време на дискусията е решено в утрешния ден по инициатива на министъра на икономиката Емил Караниколов да бъде проведена среща в разширен състав с участието на представители на браншови организации на български производители и на търговските вериги. Целта на срещата ще е да се обсъди и намери общо и работещо решение, удовлетворяващо всички страни, което от една страна би осигурило допълнителна подкрепа за български производители, но от друга страна няма да доведе до рискове като застрашаване на веригата на доставки и здравето на потребителите, което е ключов приоритет за търговските вериги. И още от изявлението на СМТ:
Членовете на СМТ от години работят със стотици конкурентоспособни български компании. Благодарение на това партньорство, по данни към края на 2019 г., повече от 67% от асортимента в основните хранителни категории в четири от водещите ритейлъри у нас се състои от български продукти. Този дял е най-висок при месните продукти – 76%, следван от хляба със 73%, млечните продукти с 64% и плодове и зеленчуци с 57%. Допълнителна полза за производителите е възможността да развият бизнеса си и да излязат на международни пазари благодарение на партньорството си за експорт с търговските вериги. Така повече от 45 български компании успешно реализират продуктите си в чужбина.
Важно е да се има предвид, че в България оперират изключително много производители на хранителни продукти с различни географска локация, мащаб, инвестиции и съответно капацитет на производство, сертифицираност за качеството на произвежданите продукти и т.н. Предложените към момента мерки биха оказали различен, в много случаи негативен, ефект върху техния бизнес и много от тях вече декларираха становищата си по тази тема.
Като национално отговорни компании членовете на СМТ винаги са готови за конструктивен диалог с институциите, в който да се намерят работещи решения за подкрепа на българските производители.
Tweet |
|