АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Фирмите срещу кризата с иновации
По време на криза се очертават две интересни тенденции по отношение на иновациите - едната е, че кризата неизменно влияе върху тях, а другата, че точно във време на криза фирмите решиха чрез иновациите да повишат своята конкурентност. Това заяви за Радио „Фокус” икономистът Руслан Стефанов. Според него още в самото начало на кризата, през 2008 и 2009 година, много фирми са започнали да предлагат на своите пазари много нови продукти. „Това го видяхме и по отношение на потребителските продукти. Много фирми, притиснати от пазара, започнаха да предлагат различни начини за достигане до крайния потребител. По време на криза, тя, разбира се, се отрази и на тях през 2010 година, това което установихме, е че много от компаниите са реагирали в обратна посока. В определени сектори като информационни и комуникационни технологии тя не се усети. На практика имаше само леко забавяне на ръста, но той не беше прекратен”, поясни икономистът.
Руслан Стефанов отбеляза, че въвеждането на иновациите в предприятията е довело и до един негативен ефект - повишаване на производителността за сметка на заетостта. „Появата на този ефект неминуемо съпътства въвеждането на иновациите в предприятията”, обясни той. Въпросът дали иновациите не спомагат допълнително за повишаването на безработицата е винаги на дневен ред, но се има предвид, че когато се въведе иновация се освобождава работна ръка, пред която ще стоят по-добри възможности за заетост, добави Руслан Стефанов.
Tweet |
|