EUR 1.9558
USD 1.8518
CHF 2.0936
GBP 2.3457
CNY 2.5557
you tube
mobile version

Фискалният резерв = 6,6 млрд. лева

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Фискалният резерв = 6,6 млрд. лева

mail09:15 | 31.07.2014прегледи 1477 коментарикоментари 0


Министерският съвет одобри изпълнение на бюджета към 30 юни 2014 година, съобщи пресцентърът на кабинета. Размерът на фискалния резерв към 30.06.2014 г. е 6,6 млрд. лв., в т.ч. 5,9 млрд. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 0,7 млрд. лв. вземания от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и др. Обхватът на фискалния резерв е променен, като се включват и вземанията от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и др.

Бюджетното салдо по КФП към юни 2014 г. е отрицателно в размер на 995,6 млн. лв. Дефицитът се формира основно от по-високите разходи по европейските програми и фондове, както и от по-високи социални разходи, включително и поради базов ефект от увеличението на пенсиите от 1 април 2013 г. Влияние върху дефицита оказват и временно спрените плащания от ЕК по ОП "Околна среда" и по две оси на ОП "Регионално развитие", където се очаква след отблокиране на плащанията на България да бъдат възстановени сертифицирани разходи в общ размер на 478,3 млн. лева.

На база на данни от месечните отчети за изпълнение на бюджетите на разпоредителите с бюджет към 30.06.2014 г. приходите и помощите по КФП са в размер на 14 170,1 млн. лв., което представлява 45,7 на сто изпълнение на годишните разчети при 46,6 на сто изпълнение на разчетите към същия период на 2013 година. Приходите по КФП към полугодието остават номинално близки до отчетените за същия период на миналата година (нарастват с 4,3 млн. лв.).

Данъчните приходи (вкл. приходите от осигурителни вноски) са в размер на 11 179,6 млн. лв. или 46,0 на сто от разчета за годината. Съпоставени със същия период на предходната година те нарастват номинално с 294,3 млн. лв., което основно се дължи на ръста при преките данъци. Приходите от преки данъци за първите шест месеца на годината са в размер на 2 249,1 млн. лв., което е 52,1 на сто от планираните за годината при 49,9 процента изпълнение на разчетите към полугодието на 2013 година. Спрямо същия период на предходната година те нарастват номинално с 226,9 млн. лв. (11,2 на сто). Постъпленията от корпоративни данъци бележат ръст от 3,8 на сто (34,5 млн. лв.), като се наблюдава непрекъснато увеличаване на внасяните авансови вноски. Приходите от социалноосигурителни и здравни вноски към края на юни 2014 г. са 3 037,3 млн. лв., което представлява 48,4 на сто от разчетените за годината, като спрямо същия период на предходната година нарастват номинално с 4,5 на сто (131,6 млн. лв.).

Разходите по КФП (включително вноската на България в бюджета на ЕС) възлизат на 15 165,7 млн. лв., което е 46,7 на сто от годишния разчет. Спрямо юни 2013 г. общо разходите по КФП са нараснали с 993,7 млн. лв. (7,0 на сто), което се дължи основно на ускореното усвояване на средствата по програмите и фондовете на ЕС и на ръст при социалните разходи. Важно е да се отбележи, че разходите по сметките за европейски средства (вкл. Националното съфинансиране) нарастват значително - с 48,4 на сто (612,5 млн. лв.) спрямо същия период на 2013 г. За периода от 01.06.2013 г. до 30.06.2014 г. е постигнат сериозен ръст в изпълнението на оперативните програми, съфинансирани от структурните и Кохезионния фонд на ЕС както по отношение на изплатените средства (59,3 на сто), така и по отношение на сертифицираните разходи (64,8 на сто) в сравнение с периода 01.01.2007 - 31.05.2014 година. За периода юни 2013 г. - юли 2014 г. изпълнението на разходите спрямо общия бюджет по седемте оперативни програми на ЕС нараства от 39,7 на сто изпълнение към 31.05.2013 г. на 65,1 на сто изпълнение към 31.07.2014 г. Разходите по националния бюджет за първото полугодие на 2014 г. са в размер на 13 288,0 млн. лв. и нарастват с едва 3,0 на сто спрямо отчетените за същия период на 2013 г., което се дължи на базов ефект от увеличението на пенсиите от 1 април 2013 година, на изплатените през април 2014 г. еднократни великденски добавки към пенсиите и на по-високите здравноосигурителни плащания през първите месеци на 2014 г., свързани с разплащане на задължения от предходната година. Изпълнението на разходите за здравноосигурителни плащания по бюджета на НЗОК за периода януари-юни 2014 г. е 1 533,2 млн. лв., което представлява 62 на сто спрямо предвидените с годишния план. Продължава тенденцията на ежемесечно превишение на разходите спрямо заложените с първоначалното месечно разпределение, поради все по-големия обем отчети на болнична помощ и недостатъчно ефективни механизми за ограничаването й, и увеличение на плащанията за лекарства за домашно лечение и лекарствената терапия при злокачествени заболявания.

Към края на първото шестмесечие на 2014 г. е реализирано положително нетно вътрешно финансиране на бюджета с държавни ценни книжа (ДЦК) в размер на 1 779,5 млн. лв. През юни МФ проведе аукцион за продажба на 5-годишни ДЦК с падеж 22 януари 2019 г. Постигнатата доходност на аукциона е 1,80 на сто. В края на юни, на извънреден аукцион МФ успешно пласира и 5-месечни ДЦК, емитирани по реда на чл. 69, ал. 1 от ЗДБРБ за 2014 г., на обща номинална стойност от 1 228,6 млн. лв. при средна доходност до падежа от 0,83 на сто с оглед осигуряване на ликвиден буфер за реакция на спекулативните атаки срещу няколко български банки.
На 26 юни 2014 г. страната ни успешно емитира нови 10-годишни бенчмаркови еврооблигации, като още веднъж се представи впечатляващо на международните капиталови пазари след изключително успешното си завръщане през юли 2012 г. Новата 10-годишна еврооблигация на България с обем от 1 493 млн. евро беше записана за по-малко от 30 минути след обявяване на процедурата по приемане на поръчки.

 


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg