АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Франчайз – успешен модел в криза
През последните години нов бизнес модел навлиза в България – франчайз, това показва проучване „Състояние на франчайз пазара в България”, подробности от което бяха представени от Светослав Билярски и Веселин Димитров от FRANCHISING.BG.
Бумът на франчайзинг пазара, който се наблюдава през последните години, продължава и през 2010 г. От края на 2007 г. до днес броят на компаниите, предлагащи франчайз у нас се е увеличил четири пъти. Изследването от 2009 г. прогнозираше, че към края на 2010 г. 138 компании ще предлагат франчайз в България. Тези очаквания бяха надхвърлени и в момента 198 франчайза, предлагат на независимите предприемачи възможности за започване на собствен бизнес чрез закупуване на франчайз. 64 % от тях са български компании, а 72% от тях са на пазара от повече от 5 години.
Към края на 2010 г., по данни на франчайзодателите, в България се очаква да работят 2954 франчайз обекта. Традиционно хранителният бранш е с най-много франчайзи (32). В сравнение с 2009 г. франчайзи вече се предлагат в 14 нови бранша.Според очакванията на мениджърите на франчайз компаниите, делът на продажбите, реализирани от франчайзи през следващите 5 години ще нарасне лавинообразно, като предположенията варират силно – основно в интервала между 200% до 400%.
Моделът – защо е успешен?
Франчайзингът е най-успешният бизнес модел на съвременния свят. Той позволява на всеки да започне веднага собствен бизнес като ползва марката и бизнес модела на доказала се франчайз верига. Той превръща малкия бизнес в голям бизнес! Без франчайзинг McDonald’s щеше да си остане едно кафе в Сан Бернардино, а KFC - лавка на гарата в Корбин, Тексас. Според изследванията на Международната франчайзинг асоциация 82% от започналите бизнес със закупуване на франчайз продължават да са на пазара и след петата година. Със същото могат да се похвалят едва 20% от
независимите нови фирми. В момента 40% от всички продажби на дребно в САЩ се реализират от франчайз обекти. Като прогнозата е, че през 2035 г, над 50% от всички продукти и услуги в световен мащаб ще се продават на принципа на франчайзинга.
„Еврофутбол” ООД - българският лицензиран букмейкър
Това е пример за успешен франчайзингов модел в България - с най-много работещи обекти у нас. „Еврофутбол” е лицензираната букмейкърска къща в България, която съществува от 1993 г. Основната форма на дистрибуция на продукта е букмейкърският пункт. Моделът за развитие на букмейкърската мрежа е уникална разработка на компанията, със свои специфични черти, произтичащи от характеристиката на българския дребен бизнес. Той се прилага успешно в продължение на 12 години и вече е франчайзингът с най-много работещи обекти в България. В момента на франчайзингов принцип към „Еврофутбол” работят 744 букмейкърски пункта, в 220 населени места в цялата страна с 2100 заети в хазарта и приблизително още толкова в свързани с дейността лица. „Еврофутбол” налага и поддържа високи стандарти в управлението на продукта и информационните технологии, а също и в оборудване, обзавеждане и оформление на мрежата.
Изложението
Второто изложение за нов бизнес в България ще се проведе в София на 26-и и
27-и ноември в зала 3 на Националния дворец на културата. Посетителите на FRANCHISING EXPO 2010 ще могат да се запознаят с възможностите да започнат собствен бизнес, които им предлагат над 60 международни и български франчайз вериги. Входът за изложението е безплатен.
В първия ден на изложението ще се проведе и конференцията „Франчайзинг Бизнес в България”, в която ще участват световни франчайз специалисти и техни български колеги. Сред лекторите са Тони Фицпатрик – член на Борда на директорите на Ирландската франчайз асоциация, Сотирис Янакакис, магистър по франчайз право в Харвад и генерален директор на Гръцката франчайз асоциация, Калин Ганев, маркетинг директор на Еврофутбол, д-р Катлин Мендел – Изпълнителен директор на Унгарската франчайз асоциация, Веселин Венев – франчайз мениджър на Адрес недвижими имоти. А също така и: Константин Антон – президент на Румънската франчайз асоциация и първи вицепрезидент на Черноморската франчайз федерация и изпълнителният директор на Action Couch г-н Дейвид Холанд. Гостите на конференцията ще могат да получат отговор на основни въпроси като „Как да превърна бизнеса си във франчайз верига”, „Как да избера новия си бизнес”, „Как франчайзингът повишава финансовите резултати” и много други.
Tweet |
|