EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Франчайзинг пазарът в България

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Франчайзинг пазарът в България

mail14:22 | 14.02.2010прегледи 3385 коментарикоментари 0


Икономическата криза се отразява много силно върху франчайзинговите вериги, които работят в България, независимо дали франчайзодателите са български или чуждестранни фирми. До такава степен, че има опасност от компрометиране на идеята за франчайзинг, каза адвокат Светлана Ирасек, специалист в областта франчайзинга и управляващ съдружник в Адвокатско дружество "Владимиров и Ко".По думите й, когато са се сключвали договорите за франчайзинг,  франчайзополучателите са бързали да станат членове на съответната верига, без да се консултират със специалист и без почти никакви възможности за маневриране в случай на криза. Договаряли са обикновено месечни такси, базирани на оборота, но с фиксиран минимум. Сега има цели клонове на бизнеса, които реализират почти нулев месечен оборот, а фиксираният им минимум е например 1 000 евро месечно.
В същото време често няма клаузи за безболезнено излизане от договора. В поведението на франчайзодателите. По думите й при чуждестранните се наблюдава по-зряло и разумно поведение на взаимопомощ в момент на криза, докато при българските франчайзодатели положението е по-неконтролируемо и в такъв случай франчайзополучателите започват да напускат веригата и тя започва да се разпада.
Все пак според адвокат Ирасек кризата засяга франчайзинга много по-малко отколкото другите форми на бизнес в съответния бранш, защото клиентите предпочитат утвърдените марки и сигурното качество.
Най-тежко според нея е положението в недвижимите имоти и най-добро в хранителните вериги. Адвокат Светлана Ирасек каза, че няма информация дали има фалирали франчайз-вериги, но ако има, те ще са сред по-новите и такива с чисто българско участие.По данни на изследване на Franchising.bg през последните две години франчайзинг пазарът в България изживява истински бум. От края на 2007 г. до днес броят на компаниите, предлагащи франчайз у нас се е утроил. Въпреки това към края на 2008 г. той не е надхвърлял 60. От началото на 2009 г. до днес, над 20 нови франчайз системи са започнали дейност в България. Към средата на 2009 г. у нас над 80 системи предлагат франчайз правата си за стартиране на малък и среден бизнес. 62 на сто от тях са български компании, а 68 на сто от тях са на пазара от повече от 5 години.
До края на 2007 г. броят на търговските обекти, работещи на франчайз е бил 776. През 2008 година са открити 702 нови обекта, което представлява ръст от 90 на сто само за една година. Очакванията на франчайзодателите са, че в края на 2009 г. търговските обекти в България, работещи на франчайз ще достигнат 2 156, а към края на 2010 г. - те да бъдат вече над 2 900.
Най-много франчайз обекти са открити под марката Форнети - близо 350 обекта. Хранителният бранш е с най-много франчайзи (над 15), а в сферата на недвижимите имоти франчайз за стартиране на бизнес предоставят 7 компании.
На този етап липсват точни данни за това колко са българските фирми франчайзодатели и от какви сектори , тъй като договорите за франчайзинг не подлежат на регистрация, каза Светлана Ирасек.  Можем обаче да предположим, че вече са над 50, като най-много са в производството и продажбата на храни, продажбата на дребно на комуникационни услуги, телефони и др./БТА/

 

 


Тагове: пазар, вериги, бум
 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg