АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Хапваме по-малко бисквити & вафли
Неда Кленска, GfK
Общото потребление и на бисквити, и на вафли в българските домакинства намалява за годината до март 2016 г. спрямо предходния 12-месечен период.
Спад и в двете категории
При бисквитите се регистрира намаление в обем с 1.8%. То се дължи основно на факта, че все по-малко от домакинствата закупуват категорията. Наред с това тези, които продължават да го правят, намаляват средната си честота на пазаруване. В стойност бисквитите успяват да задържат сравнително стабилни позиции, като промяната е с 0.6% нагоре. Това се определя от регистрираното повишение от 2% в средните цени, на които са закупени продуктите.
При вафлите свиването е не само в обем – с 3.1%, но и в стойност - с 2.8%, докато средните цени остават стабилни. Основна причина за негативната динамика в категорията е, че домакинствата са пазарували вафли по-рядко. Регистриран е и отлив на купувачи, но той е с по-малко влияние върху спада.
Бисквитите с добавка растат за сметка на обикновените
В категорията бисквити разглеждаме три подсегмента – бисквити с глазура, бисквити без глазура (т.е. чисти) и бисквити с добавки и/или пълнеж.
С най-голяма тежест са бисквитите с глазура и те запазват стабилни позициите си, държейки 42% от пазара в стойност. С най-малък дял са бисквитите с пълнеж и/или някаква добавка и без глазура. Те заемат 20% от общите средства, които домакинствата са похарчили за тази категория. Делът на бисквитите с пълнеж и/или добавка устойчиво нараства през последните пет години. Само за последния изследван период позицията им се променя нагоре с 2 процентни пункта. За сметка на това чистите бисквити (без глазура, добавки и пълнеж) свиват позициите си от 40% на 37%. Тази тенденция също започва да се проявява още от 2011 г. Именно обикновените бисквити са сегментът, който определя негативната промяна на категорията като цяло. Причината е в отлива на купувачи, т.е. все по-малко са домакинствата, които ги купуват.
Намалява честотата на пазаруване на вафли с глазура
При сегментите в категорията вафли няма съществена промяна нито за последния изследван период, нито за последните пет години. Вафлите с глазура, които имат по-висока средна цена, са малко по-силно представени като тежест в стойност. В обем с по-голямо значение са вафлите без глазура. И при двата сегмента се наблюдава спад и в стойност, и в обем. По-значимо обаче е намалението при вафлите с глазура. Честотата им на пазаруване сериозно намалява – и това е индикаторът, който повлиява на негативно развитие на категорията. Определящ за спада при обикновените вафли е отливът на купувачи.
Традиционната търговия е ключова за вафлите и бисквитите
Основен търговски канал за покупки на вафли и бисквити остава традиционната търговия. При бисквитите тежестта на отделните типове магазини остава без промяна. След най-малките хранителни магазини (32%) следващи по значение са минимаркетите с 22%, супермаркетите (17%), хипермаркетите (15%), дискаунтърите (10%) и други (4%).
Продажбите на вафли растат само в хипермаркетите
Идентично е разпределена важността на каналите и при вафлите. При тях обаче се наблюдава динамика в позициите за 12-те месеца до март 2016 г. спрямо предходния годишен период. С по един процентен пункт се свива значението на традиционния канал (38%), на супермаркетите (17%) и на т.нар. други (4%). За сметка на това с 3 процентни пункта нараства делът на хипермаркетите до 14% от общия пазар на вафли. Хипермаркетите са единственият канал, в който категорията бележи развитие. Дискаунтърите и минимаркетите запазват стабилни позициите си./Регал
Tweet |
|