EUR 1.9558
USD 1.7937
CHF 2.0785
GBP 2.3266
CNY 2.5281
you tube
mobile version

Хиляди левове за ядрена пропаганда в медиите

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Хиляди левове за ядрена пропаганда в медиите

mail13:20 | 17.01.2013прегледи 1088 коментарикоментари 0


Асоциацията на европейските журналисти-България (АЕЖ) намира, че българското общество е лишено от възможността да бъде информирано коректно, обективно и в пълнота, за да вземе решение за начина на гласуване на предстоящия национален референдум. Причината за това е поставянето на финансови бариери пред участниците в информационната кампания. АЕЖ-България настоява за обозначаване на платените информации по темата за референдума в медиите като „платени съобщения”.
За съжаление, за пореден път медийното отразяване по време на информационната кампания за референдума в по-голямата си част е платено дори в обществените медии, като същевременно читателите, слушателите и зрителите на медийното съдържание не са изрично информирани, че става дума за платени съобщения.

На 19 декември м.г. Министерски съвет на Република България прие постановление за определяне на тарифа, по която се заплащат предаванията по БНТ и БНР в рамките на информационно-разяснителната кампания за националния референдум на 27 януари 2013 година с въпрос „Да се развива ли ядрената енергетика в Република България чрез изграждане на нова ядрена електроцентрала?“. Съгласно тарифите минута участие в дебат по БНТ струва 180 лв., а за същото време в БНР трябва да се заплатят по 70 лв на минута. Хрониките, включващи и разходите по тяхната изработка, струват съответно 920 и 300 лв на минута. Излъчването на встъпителни и заключителни клипове струва по 1400 лв на минута по БНТ и 380 лв на минута до 15:00 ч. по БНР, програма Хоризонт. Видео клиповете по БНТ, за времето от понеделник до петък, между 06:00 и 22:00 ч. струват между 825 и 2255 лв на минута. Правителственото постановление обаче не изисква изрично тези информации, които по своята същност се явяват платени съобщения, сходни с рекламна кампания, да бъдат задължително маркирани като такива. Асоциацията на европейските журналисти-България намира, че по този начин потребителите на медийното съдържание могат да бъдат въведени в заблуждение.
Не по-малко тревожно е, че тарифа от 180 лева на минута за участие в дебат поставя финансова бариера пред плурализма на мненията и предпоставя възможности за ограничаването на този плурализъм чрез икономически механизми. Това от своя страна предполага по-скоро сблъсък на лобита, а не състезание на различни граждански позиции за развитието на страната.
Затова АЕЖ-България настоява всички дебати, репортажи, съобщения по темата за референдума, за отразяването на които участниците заплащат, да бъдат обозначавани по подходящ начин като „платени съобщения”. В дългосрочен план тази практика за ограничаване на плурализма на мненията чрез финансови бариери трябва изцяло да бъде премахната като противоречаща на демократичните принципи за право на свободен избор и свобода на словото.

 

 

 

 


 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Общини: Четири истории за успеха

06:58 | 07-08-24 | 1602